דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הכי קשה לבקש עזרה

הכי קשה לבקש עזרה

בעל הסולם, מאמר "מתן תורה":

"נמצא, כשהוא אומר על המצוה של "ואהבת לרעך כמוך", שהוא "כלל גדול בתורה", הנה עלינו להבין, ששאר תרי"ב המצוות שבתורה, עם כל המקראות שבתוכה, אינם לא פחות ולא יותר, רק סכום הפרטים, המוכנסים ומותנים בהמצוה האחת הזאת של "ואהבת לרעך כמוך"."

בסך הכול יש תרי"ג (613) "מצוות", שהן תרי"ג פעולות התיקון. אנחנו מתקנים את הכוונה שאופיינית לרצון לקבל, מכוונה על מנת לקבל (אגואיסטית) לכוונה על מנת להשפיע (אלטרואיסטית). "עשיית מצווה" נקרא, לבצע את זה.

כמות המצוות נקבעת לפי כמות הרצונות לקבל הפרטיים בכלי של הנשמה. הוא נחלק לשני חלקים:

למעלה, גלגלתא ועיניים (גו"ע) – רמ"ח (248) רצונות.

למטה, אח"פ – שס"ה (365) רצונות.

כוונה על מנת לקבל נקראת "יצר הרע" (יצה"ר), וכוונה על מנת להשפיע נקראת "יצר הטוב"ה (יצה"ט). היצר נשאר, ואילו רע או טוב, זה נקבע על ידי הכוונה. באופן כזה, תיקון זה המהות של השתנות הכוונה. אם זה מכוון לעצמי, זה נקרא יצר הרע, ואם מכוון לזולת, זה נקרא יצר הטוב.

לכן, אנחנו צריכים לתקן רמ"ח ושס"ה רצונות, שסך הכול זה תרי"ג. אבל בפועל מדובר על תיקון תרי"ב הרצונות, בעוד שהמצווה האחרונה של האהבה נשארת "בעייתית". כמו שהמקובלים אומרים, שעל ידי תיקון תרי"ב הרצונות אנחנו נגיע לאהבה. במילים אחרות, מהיחסים ההדדיים בין אדם לחברו אנחנו נעבור ליחסים הדדיים עם הבורא.

במערכת הכללית קיים חלק מיוחד של רצונות, ודאי שהוא כלול עם כל שאר הרצונות, והחלק הזה זו הקבוצה, שחייבת לתקן את עצמה. בהתחלה אני לא נמצא כאן. אבל ברגע שאני אתחיל לעבוד עם הקבוצה, עם החברים, בכך שרוצה להתחבר אליהם ולמממש את זה בפועל, אז אני אגלה שבטבע שלי ממש הכול מתנגד לזה: "אני לא מסוגל, אני לא יכול, אני לא רוצה, אני לא אתחבר". ואז זה נקרא היצר הרע, כאשר אני רוצה להתחבר והוא מפריע לי.

אז אני קורא לו "שונא" שלי, ודורש תיקון, מהחברים, מהקרובים והרחוקים, ממי שרק אפשר. אני מברר היכן נמצא התיקון, כיצד לממש אותו, כיצד להתגבר על היצר שלי. וכך, עד שאני מרגיש נחיצות לפנות לבורא.

זה לא יתרחש מיד. לצעוק אני יכול כבר עכשיו, אבל אחר כך הרצון לקבל גדל, והמחשבה עצמה על הבורא הופכת לבלתי נסבלת. אני שונא אותו, אני מוכן לשרוף אותו, רק כדי לא לפנות אליו בבקשה לעזרה. נדמה לי, שדורשים ממני את הבלתי אפשרי, כאילו שבמקום להרוס ולהשמיד את השונא, את האויב, אני צריך לאהוב אותו ולעזור לו. זה מאוד קשה. ואז, מתוך הרגשה של אין ברירה, אך למרות הכול אני רוצה להשיג השפעה, אני פונה לבורא.

מתוך שיעור על המאמר "מתן תורה", 21.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תיקון הרע: להגיע עד הסוף
ממעשיך הכרנוך
612 המרכיבים של האהבה העליונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest