דף הבית / חינוך, ילדים / הכישלון של החברות האוטופיות

הכישלון של החברות האוטופיות

שאלה: ההיסטוריה מונה הרבה מאוד דוגמאות של בניית חברות אוטופיות. וכל זה הסתיים בכישלון. מאיזו סיבה הן התפרקו ברגע של מימושן?

תשובתי: כל החברות האוטופיות אנסו את הטבע, חייבו את האדם לבצע כאלה פעולות, שאותן, לפי הטבע האגואיסטי שלו, הוא לא היה מסוגל לבצע.

האוטופיסטים ציירו תמונה בהירה, אידיאלית לחלוטין, וניסו בכוח להחדיר לתוכה את האדם. אלה הם אותם המשטרים הקומוניסטיים, אותם הקיבוצים הישראליים. כלומר, כל זה אוטופיה. זה טוב בקבוצות קטנות, שבהן מתאספים אלטרואיסטים מטבעם, כי יש 10% של בני אדם מתוך האנושות, שמוכנים להקריב את עצמם, מפני שדווקא זה נותן להם תענוג, הרגשת חשיבות וכולי.

ורק הם יכולים לעשות את זה, והילדים שלהם כבר לא. רואים את זה בצורה ברורה בדוגמה של הקיבוצים. חלף הדור של האבות שבנו את הקיבוצים, וסברו שבזה הם פותחים דרך מוארת לכל האנושות. אבל הילדים שלהם, להיפך, הרסו את כל מה שעשו האבות, וכל הקיבוצים הפכו למפעלים רגילים, למעונות של חיים משותפים, התפרקו והפכו לבתים נפרדים עם הרבה דירות.

כלומר, הדבר העיקרי ביצירת חברות כאלה, זה חוסר לחץ. יש להם זכות קיום.

אני יודע, שאפילו עכשיו במדינות רבות, למשל באיטליה ובאסיה, ישנם כפרים שלמים, שבהם מתאספים אנשים שרוצים לחיות בחברה טובה. אבל אלה הן רק חברות (קהילות) קטנות ולא יותר מזה, מפני שהטבע של האדם הוא אגואיסטי, בבסיסו נמצא האגו, כלומר הרצון לקבל וליהנות על חשבון אחרים ולא משנה באיזו צורה. בהתאם לשלב זה או אחר של התפתחות האנושות, לאנשים קיימים כל מיני נהלים או הסכמים איך להגיע למצב כזה, שלא להפריע זה לזה במילויים וההנאות האגואיסטיים שלהם.

מתוך שיחה עם ולדימיר קרסנוב על עולם אינטגרלי ונוסחה לחברה אינטגרלית, 01.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
למצוא כוח שמעורר אהבה
אל תטביע אחרים היום, כדי שמחר לא יטביעו אותך
קרל מרקס וחכמת הקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest