הכול לא פשוט

בעל הסולם, "הקדמה לספר "פנים מאירות ומסבירות"" סעיף א':

"ומי יהין להוציא זה מלב ההמון, ולברר דרכיהם, שאין השגתם שלימה גם בשני חלקי התורה הנק' פשט ודרוש. אשר סדר ד' חלקי התורה פרד"ס לפי דעתם, שמתחילה מבינים הפשט, ואח"כ הדרוש, ואח"כ הרמז, ובסוף הכל מבינים הסוד. אמנם איתא, בסידור הגר"א ז"ל שתחילת ההשגה מתחלת מהסוד…".

למעשה, שום דבר לא כל כך פשוט כפי שזה נראה. השגת התורה מתחלקת לארבעה חלקים, ואפילו הם מסודרים בסדר הפוך בהשוואה למה שמקובל בעמְך. אנשים חושבים שהם לומדים פשט, בעוד שלמעשה התורה היא נסתרת מהם ובמקרה הטוב מועברת בצורה של סוד.

הגר"א כותב, שאנחנו מתחילים את הלימוד מהסוד, מאחר ובהתחלה אנחנו לא יודעים עדיין שום דבר. התורה מתארת את מערכת העולמות, הנהגת הבורא, היא נועדה לגילוי הבורא לנבראים. זו בעצם מטרת התורה, ולעשות את זה אפשר רק על ידי התיקון של הנברא עד למצב של ואהבת לרעך כמוך.

התורה ניתנה כאמצעי למימוש רוחני, והלימוד שלה הוא בעל אופי מעשי. ובדרך הזאת האדם עובר לפי סדר הדרגות של סוד, דרש, רמז, פשט.

כלומר, תחילה אני תופס רק קצת רמזים קטנים מתוך הסוד הגדול, החושך, שעוטף אותי ומונע ממני כל הבנה.

ואז החוט הראשון מקשר אותי עם האור, עם הבורא, עם ההנהגה העליונה, ואז אני מתחיל קצת להבין ולהרגיש…

וכך ההתפתחות עוברת דרך ארבעה שלבים, בד' דרגות העביות, ועד שאנחנו לא נקלוט אותם זה לא נקרא שאנחנו רוכשים ומבינים את התורה. כי בתורה מלובש הבורא ועל ידה האדם מתקן את עצמו. בכך שהוא מסתובב סביב הכלי המתוקן על ידי האור, הוא צריך להקדיש את כל החיים לתהליך הזה. לשם זה הוא חי כאן בחיים האלה ורק כך הוא ממשיך בכיוון הנכון, דרך ארבע הדרגות של השגת המערכת שכוללת בתוכה כלי ואור.

העמְךָ חושב שהוא לומד פשט, אף על פי שהוא נשאר ב"שטחיות" של הטקסט ומעדיף להבין אותו "כמו שהוא" ולא להתעמק בשכבות יותר פנימיות. אבל למעשה הכול להיפך, כי על ידי גישה כזאת האדם לא מבין כלום ממה שכתוב והאמת נסתרת ממנו.

פשט, מסמל, הפשטת ה"לבושים" מהתורה, ממערכת העולמות, כאשר אני לגמרי מגלה אותם. הפשטות שלהם, זה אומר – לפשוט את המסכים, את הלבושים, את ההסתרות.

מתוך שיעור על הקדמה לספר "פנים מאירות ומסבירות" של בעל הסולם, 05.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מעבר בקיר
מהסוד לפשט
אור טהור במנות מרביות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest