הכול הפוך

מיכאל לייטמן

מתוך ספרו של בעל הסולם "בית שער הכוונות": ענין זה נעשה בעת מיעוט הירח שהיה ביום רביעי דימי בראשית. כי תחילה היו זו"ן בסוד שני המאורות הגדולים בקומה שווה אב"א. והיתה הנוקבא אז פרצוף גמור בי"ס דאחור. (כלומר היו בה כלים רוחניים, אז מדוע לא היו בה אורות?) כאשר הירח קטרגה ואמרה אי אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד, נאמר לה: "לכי ומעטי את עצמך!". ואז חזרה להיות בחינת נקודה תחת היסוד כמקודם לכן.

מלכות (הנברא) חשבה שהיא יכולה להיות כמו זעיר אנפין, להאיר כמוהו, אך לא יכלה. היא עלתה לבינה לקבל אור, כמו הזעיר אנפין, והתברר שאינה מסוגלת. מאחר ובזעיר אנפין ישנה תכונת ההשפעה, זה הטבע שלו – זה אור חסדים, והוא מרגיש את עצמו בשלמות גם כשאין אור חכמה. הוא מאיר בכל עת שיחפוץ באור החכמה, מאחר ותמיד קיים בו אור החסדים.

אך המלכות, מאחר ואין ברשותה אור חסדים, מרגישה את עצמה באור החכמה כמו בחושך. בזה מסתכם הקטרוג של הנברא (הקטרוג של הירח): "אני יכול לעלות עד לעולם אין סוף עצמו, אבל אם אין לי אור חסדים, האור של ההשפעה, אור החכמה לא יאיר, ואני רק ארגיש חושך עוד יותר גדול".

מתי אנחנו מגלים שאנחנו נמצאים בחושך? – דווקא בזמן שרוצים להעלות אותנו! מעלים אותנו במקצת כלפי מעלה, ואנחנו מרגישים שחסרים לנו רצונות מתוקנים, אור החסדים! וזה נתפס על ידינו כחושך. איננו מרגישים את החושך בזמן הנפילה למטה, אלא כאשר אנחנו עולים, ללא ההתלבשות של אור החסדים, האור של ההשפעה והאהבה.

מה שאנחנו מחשיבים לנפילה, זו דווקא העלייה, אך היא עלייה לא מתוקנת! ומה שנדמה לנו כעלייה, זו דווקא הנפילה, מאחר ואנחנו מקבלים את מה שנותנים לנו ברצונות הקבלה שלנו. בעולם "ההוא" הכול הפוך!

מתוך שיעור על ספר בית שער הכוונות, 07.04.2010

רשומות קודמות בנושא:
על הדרך שבה ניתן לגלות את האור העליון
החושך המלא באור!
יצר הרע או עוזר נאמן?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest