דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הכול בא מהעפר, אבל תלוי באדם

הכול בא מהעפר, אבל תלוי באדם

דרגות הדומם, הצומח והחי קיימות ומתפתחות בזכות הטבע. הן צומחות וגדלות על ידי כוח האור, ויכולות לקבל אותו לעצמן כדי להתקדם. זה נקרא אור החיים.

אולם בחינה ד' בנויה בצורה אחרת. היא שייכת כבר לדרגת המדבר (האדם) ומתפתחת בצורה הפוכה לחלוטין משלוש הדרגות הקודמות. הן מתפתחות בצורה ישירה, מלמעלה למטה, בעוד דרגת המדבר, "בחינה ד'", מתפתחת מלמטה למעלה.

הדרגות הקודמות מתפתחות כתוצאה מכך שהן כל הזמן גדלות בתוך האגואיזם שלהם, בתוך הרצון לקבל. כך זה קורה בכל מקום: גם בעולם אין סוף, בד' בחינות דאור ישר, ולאחר מכן גם בעולם שלנו. אלה תשע הספירות הראשונות, שבהן יורד האור ומפתח את הרצון עד לבחינה ד' האחרונה.

אבל בחינה ד' היא כבר לא כזאת! היא צריכה להפגין את העצמאות שלה ולפתח את עצמה בעצמה. אחרת לא תהיה מצידה שום פעולה. היא חייבת להיות בניגוד לג' הבחינות הקודמות, לקחת מהן דוגמא ולהפוך אותה: כפי שהן מקבלות את האור, כך היא צריכה להשפיע את אותו האור.

אמנם "הכול בא מהעפר", מתוך דרגת הדומם, אך לאחר מכן הכול מתהפך: האדם לוקח את כל מה שהיה בג' הדרגות הקודמות ומדמה אותן לעליון שברא אותן.

לכן תמיד מדובר על הגיבור הראשי שבו תלוי הכול, על בחינת המדבר שבמדרגה. וכל שאר הדרגות אינן נלקחות בחשבון, מפני שזה הטבע שהבורא מציג לפנינו, כדי שמעליו אנחנו נבצע את הפעולות שלנו, של המדבר, ונגיע להשתוות אליו. הרי בדרגת המדבר, אין לנו שום מגע עם הבורא, כל עוד איננו מתחילים להיות זהים לו.

כל הבחינות הקודמות של הטבע ניתנו לנו כדי שנוכל להתקיים איכשהו עד אז, וכשנעמוד עליהן, נבנה את צורת המדבר שלנו.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 04.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
האדם שבאדם
האדם מתחיל מהשבירה…
הבושה עשתה מהקוף בן אדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest