דף הבית / כלכלה / כסף / הכאוס העולמי הולך ומחריף

הכאוס העולמי הולך ומחריף

דעתו של סרגיי קרגנוב, דיקן הפקולטה לכלכלה עולמית ולפוליטיקה באוניברסיטת המחקר הלאומית – בית הספר הגבוה לכלכלה: "שינוי יחסי הכוחות בכלכלה לטובת אסיה החדשה הוא שינוי חסר תקדים במהירותו. נפתח סבב נוסף של מאבק על משאבים ובהתאם לכך על הטריטוריות שעליהן הם ממוקמים ויכולים להיות מיוצרים. במידה והגלובליזציה תימשך, תתפרק המערכת הישנה של מוסדות ההנהגה הבינלאומית וכמעט של כל התהליכים הכלכליים, החברתיים והאקולוגיים.

והעיקר: מתגבר הוואקום האינטלקטואלי – חוסר היכולת של האליטות המערביות להסביר את המתרחש במסגרת התיאוריות הישנות או להמציא חדשות. רוב הארגונים הבינלאומיים הולכים ונחלשים (האו"ם, נאט"ו, קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי) או מעמידים פנים שהם משפיעים (G8, G20).

אירופה המאוחדת ביצעה שלוש טעויות:

– הכריזה על שאיפה למדיניות חוץ אחידה, שהתברר שהאירופאים אינם מוכנים אליה. התוצאה – מדיניות שמבוססת על המכנה המשותף הנמוך ביותר, ששללה מאירופה את ההשפעה.

– ההתרחבות המהירה מדי של האיחוד האירופי, דבר שגרם להחלשתו.

– מַעבָר למטבע אחיד ללא מַעבָר למדיניות כלכלית ופיננסית אחידה. הדבר איפשר למדינות החלשות לחיות שלא לפי האמצעים העומדים לרשותן, ועל זה כולם משלמים עכשיו.

באירופה – חוסר היציבות גורם לחוסר ודאות.

בארה"ב – המצב מעורר דאגה. הם נכנסו למשבר מערכתי שמציב את כל העולם תחת איום. העולם בָּטַח בכלכלה האמריקאית, במערכת הפוליטית שלה, באיכות ההנהגה שלה. הדולרים נחשבו להשקעה בטוחה.

אולם המערכת הפוליטית האמריקאית התחילה "לנזול". המדינה והחברה אינן מסוגלות להיות מונהגות בצורה יעילה ולהתנהג באופן אחראי. ישנה סכנה שיגיעו לשלטון פעילים בעלי חשיבה של מערות.

ארה"ב מפנה את מקומה כמנהיגה, אירופה כבר מסרה את פוזיציות המנהיגות שלה, המוסדות הבינלאומיים מתפוררים. העולם התדרדר לכאוס.

אבדה היכולת לנהל את המערכת הפיננסית. המערב נשאב לתוך משבר כלכלי ארוך שימשוך אחריו את שאר העולם. חוסר היכולת לפתור את הבעיות הפיננסיות של ארה"ב יעורר מלחמות פיננסיות. פיחות הדולר ואחריו גם המטבעות האחרים הוא בלתי נמנע. זה יגרום לפשיטות רגל המוניות, לפוגרומים ברחובות הבירות, להגברת המאבק הגיאופוליטי, לשימוש בנשק גרעיני…"

התייחסותי: אינני רואה מוצא אחר מלבד שיחה עם מדענים רבים שיבינו ויקבלו את השיטה שלנו ויוכלו להביא אותה לאליטה השלטת. הניסיון מראה שכמעט כולם מסכימים במהירות עם הפיתרון המוצע והופכים לתומכים שלו. רק שגם את המדענים היום שומעים רק מעטים… ומה אתם ממליצים?
ידיעות קודמות בנושא:
הבסיס הרעוע של האיחוד האירופי
20 הסימנים לכך ש-2012 תהיה שנת האפוקליפסה הכלכלית
המשבר הגלובלי של המאה ה-21

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest