דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / היררכיה משולשת של התיקון

היררכיה משולשת של התיקון

מתוך הספר: "מאור ושמש", פרשת "ויקהל":

"תועלת גדול יש בהתחברות פשוטי העם לצדיקי הדור, כי פשוטי העם אין להם לב להבין איך לעבוד ה' באמת ואיך לעשות כל מעשיהם בבהירות שיאירו כל מעשיהם לה'.

רק על ידי שמתחברים עצמם לצדיקי הדור, והם מעוררים לבבם בהתלהבות על ידי דבריהם הקדושים ואז יבינו איך לעבוד ה' באמת.

וצדיקי הדור אשר כל עבודותיו הם בהירים ומאירים בכל העולמות על כן בהתחברותם אליו מאיר גם בנשמות ישראל שיאירו מעשיהם גם כן ויעלו ריח ניחוח לה' כבשמים."

הטבע של האור ושל הכלי, הנברא שנברא על ידי האור, הוא עיגול, שבו מלכתחילה אין שום הבדל בין כל החלקים שלו. אבל אם מדובר על תיקון, אז שם מופיעה היררכיה.

"צמצום א'" נעשה בשווה מכל הצדדים סביב הנקודה האמצעית. אבל אחר כך, על ידי העבודה עם ה"מסך" של הנברא עצמו שרוצה להידמות לאור, העיגול כבר לא יכול להישמר מפני שבכל דרגת העביות של הרצון ש', א', ב', ג', ד', הנברא משתדל בכל פעם אחרת להידמות לאור. ולכן אנחנו מגיעים לצורת מרובע: מתוך התכונות א', ב', ג', ד', יוצאות הפינות של הריבוע.

וכאשר לאחר הצמצום כבר אי אפשר לעבוד עם ה"מלכות" עצמה, אלא רק עם ה"מלכות" שממותקת ב"בינה", אז הריבוע הופך למשולש. ומשני משולשים כאלה: תחתון ועליון, נוצר "מגן דוד".

באופן כזה נעשתה היררכיה מצד התחתון כדי להשיג את העליון, שבגללה נוצר ההבדל בין הנשמות. מפני שלאחר הצמצום הנשמות היו בדרגות עביות שונות של הרצון, כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, אבל הוא גדול מפני שיש לו "מסך".

אבל לאחר השבירה ואיבוד ה"מסך", אלה שהיו בעלי אגו גדול נפלו למטה יותר מהאחרים, מהָר גבוה לתחתית התהום. ובזה נקבעת ההיררכיה של התיקון: מהקל לכבד. כך מופיעות הדרגות של האבות, בנים, חכמים ומקובלים מבית המקדש השני ועד ימינו, נביאים, מלכים וכולי.

התיקונים באים ונמשכים בשרשרת של קודם ונמשך, מהרצון הזך ליותר ויותר עב. ולכן האור עובר מלמעלה למטה, כלומר לפי זכות הכלים שמושגת על ידי גודל ה"מסך". קודם כל, זה תלוי ב"רשימות" שנשארו בכל הכלי השבור. דווקא הן קובעות מתי יגיע זמנו של האדם להיתקן.

זה לא בשליטת האדם עצמו, שיכול רק להשתתף בתיקון של ה"רשימו", בזה שמארגן לעצמו את הסביבה הנכונה. ולכן מזמנו של משה וקבלת התורה אנחנו כל הזמן נמשכים אחרי הנשמות הגבוהות שניצבות לפנינו ומשתוקקים להידבק אליהן. כי דרכן אנחנו מקבלים מלמעלה מאור ודרכן אנחנו מעלים את התפילה שלנו, את המ"ן, ובדרך כזאת מתקנים את עצמנו.

מתוך ההכנה לשיעור, 23.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
להצית ניצוצות מתוך השפעה וקבלה
עידן העלייה המכרעת
הגיע זמנם של הנכדים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest