דף הבית / יחסים / היחסים בין היהודים הם שורש הבעיה

היחסים בין היהודים הם שורש הבעיה

שאלה: האם מאמצים לחיבור כמו אלה שנעשים עכשיו בין יהודים לערבים מועילים?

תשובתי: שום דבר לא יקרה כתוצאה מזה. להיפך, תהיה שנאה גדולה יותר. אם לפני המבצע לא גילינו כל כך הרבה התפרצויות בירושלים, בעכו ובכל מיני מקומות בארץ, ואפילו חשבנו שיש איזשהו סיכוי לדו-קיום, היום ברור שזה לא יכול להיות ולא יקרה. גם אם יש כאלה שאומרים שיש להם פתרון לחיבור, זה לא יקרה ללא חיבור בין היהודים קודם.

שאלה: למה מאמצים כאלה מובילים לפירוד גדול יותר?

תשובתי: כרגיל כמו גם במשפחות, אם אתה עושה חיבור ולא מטפל בשורש הבעיה, אז מתגלה רק שנאה גדולה יותר.

שאלה: למה ניתנים לנו מצבים שבהם הזרקור מופנה לבעיות צדדיות? למה פורצת מלחמה בין יהודים לערבים ולא מלחמת אחים בינינו, כדי שנבין איפה הבעיה האמיתית?

תשובתי: יש בינינו כל הזמן מלחמה, רק שזו לא מלחמה עם נשק חי, אלא עם נשק קר, על ידי שנאה, ריחוק, דחייה, זלזול. המלחמה בין היהודים היא בלתי פוסקת, בין כל החלקים באוכלוסייה.

שאלה: למה המערכת מסודרת כך שאנחנו כל הזמן בפוקוס על בעיה אחרת?

תשובתי: אין עם שנמצא בכזו שנאה פנימית כמו היהודים, מחורבן בית המקדש השני ועד היום. אין כזאת אומה, זה קיים בשורש שלנו, זה הטבע שלנו ואנחנו לא אשמים, מפני שהמקור שלנו הוא מתוך הגרעין הפנימי ביותר של המציאות, שהוא הרצון לקבל האגואיסטי בדרגת המדבר.

שאלה: הערבים משולבים היום כמעט בכל מקום בחברה הישראלית, בגלל המצב כעת, חלק מהיהודים חוששים מהערבים, האם אתה חושב שנצטרך כעת להתארגן מחדש כחברה?

תשובתי: אחרי קטטות בדרך כלל מגיע זמן רגוע יותר, מהטבע מגיע לנו פרק זמן שבו אנחנו יכולים לחשוב ואולי לעשות משהו. בסופו של דבר לא תהיה לנו ברירה אלא לשים לב ליחסים בינינו ולא עם הערבים. רק בינינו, שם שורש הבעיה. אם רוצים שהבעיה בין הערבים ליהודים תיפתר, עלינו לתקן את היחסים בין יהודים ליהודים.

 

מתוך ישיבת כתבים, 16.5.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest