דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / היהודים היו, הינם ויהיו אשמים בכל

היהודים היו, הינם ויהיו אשמים בכל

מאת מ. ברושטיין:

בימים חמים אלה, טילי חמאס בליווי אזעקות מבקרים בקביעות בכל שטחה של מדינת ישראל. בינתיים, המערכת נגד הטילים, "כיפת ברזל", מצליחה ליירט "אורחים בלתי קרויים". צה"ל יצא למבצע קרקעי.

יחד עם זאת, עמוק בתוך הלב, כולם מבינים שאין לבעיה הזאת פתרון צבאי, פוליטי או כל פתרון רציונלי אחר. אפשר לנסות להוריד את הבעיה הזאת מסדר היום, לבלבל את כולם או להעמיד פנים שהיא לא קיימת, אבל אין פתרון אמיתי, ולא יהיה.

מדוע אי אפשר לשכנע, להרגיע, או בסופו של דבר, להשמיד את אלה ששונאים את ישראל? מפני שכולם מרגישים, או לפחות מניחים, שישראל/היהודים תמיד אשמים בכל.

"היהודים היו, הינם ויהיו אשמים בכל. הם כולם אשמים, אפילו כאלה שרק מתכוונים להיוולד…

היהודים אשמים בהקמת המשטר הסובייטי והם גם אשמים בהרס המשטר הזה. יהודי שעוזב אשם בכך שהוא עוזב, ויהודי שנשאר אשם בזה שהוא נשאר…"

(ו. בוינוביץ' סופר, משורר ומחזאי רוסי)

ישנם כאלה שחושבים שאנשים למדו לקח מהשואה. בוודאי… עכשיו כל העולם ביחד שונא את הציונים ולא את היהודים, שונאים את ישראל, וכל הקשור לזה…

לפני זמן מה הליגה נגד השמצה (ADL) פרסמה דו"ח סטטיסטי על רמת האנטישמיות. על פי הנתונים שלהם, יותר מרבע אוכלוסיית כדור הארץ מרגישים עוינות גדולה כלפי היהודים. במילים פשוטות, הם אנטישמים. הסטטיסטיקה טועה, כי יש הרבה יותר אנטישמים. פשוט חלקם מודים בכך וחלקם עדיין לא.

"כל העמים שבתוכם אנו חיים, כולם ביחד וכל אחד בנפרד הם אנטישמים גלויים או סמויים".

(חיים וויצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל).

גם היהודים וגם הלא יהודים חייבים סוף סוף להכיר בכך שמקור היחס כלפי היהודים נמצא מעבר לכל הבנה רציונלית.

"מי למשל, בסוף שנות הארבעים, היה יכול להטיף ברצינות ובגלוי שחייבים לשנוא את היהודים בדומה למה שקורה היום בגרמניה?".

(אוסף היסטורי ספרותי)

תנחשו מתי פורסמו השורות הללו? בשנת 2014? אולי 1980? לא, בשנת 1880. גם לפני מאה שנה וגם לפני אלף שנה היחס כלפי היהודים לא השתנה. במקרה הטוב אנשים "סבלו" אותם, ובמקרה הגרוע היו משמידים אותם. מאחורי כל הניסיונות שלנו למצוא סיבה הגיונית לשנאה כלפי היהודים מסתתרת התקווה למצוא פתרון רציונלי לבעיה הזאת.

כדאי להפסיק את החיפושים אחר פתרונות הגיוניים ולהיפך, לנסות לחפש משהו לא הגיוני.

"האנטישמיות היא אי רציונלית ואינה כפופה לתכתיבי ההיגיון".

(ג'ורג' אורוול, סופר ועיתונאי אנגלי).

בשנת 1940 יצאה בישראל המהדורה הראשונה (ומסתבר האחרונה) של עיתון "האומה".

קטע מתוך המאמר:

"עתון זה "האומה" הוא יצור חדש…, הוא מין בריה שנולדה בין המצרים בחבלי לידה קשים ואיומים: מתוך רעל השנאה שתקף לאומות העולם להשמידנו מעל פני האדמה, כליון האיום של מיליונים מאחינו; ועוד ידם נטויה. – יצר הסאדיסטי שבהם לא ידע שבעה. ועוד האסון כפול, כי לא נוכל להשלות עצמנו, אשר כל זה הוא רק תופעה זמנית חולפת."

וכך כותב מחבר המאמר על פתרון הבעיה:

"לכן אמרתי שצריכים לסדר לעצמנו חינוך מיוחד, בדרך תעמולה רחבה, להכניס בכל אחד מאתנו רגשי אהבה לאומית הן בנוגע מפרט לפרט והן מהפרטים אל הכלל; ולחזור ולגלות את האהבה הלאומית שהיתה נטועה בקרבנו מאז היותנו על אדמתנו בתור אומה בין האומות. ועבודה זו קודמת לכל אחרת, כי מלבד שהיא היסוד,- היא נותנת גם את שיעור הקומה והצלחה לכל מיני פעולות שאנו רוצים לעשות בשדה זו."

פתרון כזה יבלבל כל אדם נורמלי. מה הקשר בין מה שקרה ליהדות אירופה, לחינוך לאהבה לאומית בין היהודים שחיים בארץ ישראל? נכון שאנחנו לא רואים קשר ישיר. ומצד שני, אנחנו אומרים שאין קשר ישיר ורציונלי לבעיה היהודית.

מספר מילים על האדם שהציע את הפתרון הלא הגיוני.

בעל הסולם, הרב יהודה אשלג (1884-1954) גדול המקובלים של המאה העשרים. כתב פירוש לספר הזוהר. מעניין שפתרון דומה לבעיה מציעים לא רק מקובלים אלא גם האנטישמים…

"על העם היהודי מוטלת חובה לקיים את הנבואות העתיקות שקובעות שדרכו כל אומות העולם יבורכו, ולשם כך הוא חייב להתחיל לבצע את העבודה החדשה."

(הנרי פורד, תעשיין מכוניות אמריקאי. הדפיס והפיץ את "הפרוטוקולים של זקני ציון")

ובכן, חייבים להבהיר על אילו נבואות מדובר.

"וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן-הַגּוֹיִם, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל-הָאֲרָצוֹת; וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-אַדְמַתְכֶם. כה וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים, וּטְהַרְתֶּם: מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל-גִּלּוּלֵיכֶם, אֲטַהֵר אֶתְכֶם. כו וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם; וַהֲסִרֹתִי אֶת-לֵב הָאֶבֶן, מִבְּשַׂרְכֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם, לֵב בָּשָׂר." ספר יחזקאל, פרק ל"ו, פסוקים כ"ד-כ"ו.

מה שלא יהיה, הניסיון ההיסטורי שלנו מוכיח שבעיית האנטישמיות הייתה ועודנה קיימת. לא רק שכננו הקרובים, אלא כל אומות העולם לא יעזבו אותנו לנפשנו. הפתרון הרציונלי הוא שלום תמורת שטחים או תמורת משהו אחר, אותו אנחנו לא נקבל, וזה ידוע לכולם. אולי כדאי לנסות לפתור את הבעיה הזאת בדרך אי-רציונלית, כפי שכותב בעל הסולם? אם האחרים מאמינים בזה, אז מדוע שאנחנו לא נאמין?

"אני מאמין בעתיד נפלא שמתגלה לפני היהודים, לא לאום בהנהגתו של מישהו, אלא מימוש האידאלים הגדולים של הציוויליזציה שלנו."

(הרי טרומן, הנשיא ה- 33 של ארה"ב).

ידיעות קודמות בנושא:
אנטישמיות היא תופעת טבע
אמת חסרת היגיון
אנטישמיות: מי אשם ומה לעשות?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest