דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / החיפוש אחר השמחה

החיפוש אחר השמחה

בהמה פועלת בצורה אינסטינקטיבית ואינה טועה. אם אתה צמא ואתה בספק האם המים שלפניך טובים, אתה יכול לתת אותם לחתול או לכלב. אם המים אינם טובים, החיה לא תשתה אותם. אך לאדם אין כישרון כזה, הבירורים שלו מאוד קשים ומבולבלים.

ככל שהיצור מפותח יותר, כך הוא עושה יותר טעויות בקביעת הטוב והרע. הרי האדם מבלבל בין טוב ורע לטעם מתוק ומר, וזה לעיתים קרובות לא חופף. עבור בעל חיים, מתוק ומועיל הם היינו הך, הוא לא יאהב אוכל מזיק. בעל חיים רוצה לקבל את סוג ה"דלק" שמתאים לו בהתאם לטבע שלו: פרה לא תתפתה לעוגות, ולא תאכל שום דבר מלבד עשב. ואילו האדם מאוד מבולבל, ויכול לאהוב דברים שמאוד מזיקים לו.

וזה עוד יותר מסובך עם השמחה. בעלי החיים אינם חווים שינויים במצבי רוח, ואפילו בני אדם שעדיין אינם מפותחים ביותר, חיים בצורה רגועה יותר. אך עם ההתפתחות, האדם מתחיל להיות מאוד תלוי במצב הרוח שלו, כשלפתע מתחלפות בתוכו ההרגשות בצורה מיידית: שמחה, עצב, ריקנות, מילוי. כל זה על מנת לתת לו את חופש הבחירה ולברר על פי איזה עיקרון הוא יבחר: מר-מתוק או אמת-שקר?

הרי אם הוא יהיה עצוב, הוא יצטרך לחפש: לשם מה הוא רוצה ליהנות וממה, והאם כדאי בכלל לעשות זאת? מהם החיים שאינם מביאים שמחה? – שיברר!

אך כדי לברר תכונה כלשהי במובן החיובי או השלילי, צריך להבין את מהותה, על חשבון בירורים של "פלוסים" ו"מינוסים" אחרים. למשל, לא סתם מתוק או מר – אלא מה זה אומר ביחס לאמת ושקר, ולא סתם שמחה ועצב, אלא ביחס למטרה כלשהי.

לכן, רק באדם, ובמיוחד באדם מפותח, מתחילות הבעיות עם הרגשת המילוי וחוסר הסיפוק, השמחה והעצב. ואם האדם מרגיש ריקנות במקום שמחה, אז אין לו כוח חיות. אנחנו רואים שהאנושות המודרנית שקועה בדיכאון, אך כל זה כדי שנתחיל לחפש כיצד יוצאים ממנו!

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 18.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להפוך את העצב לשמחה
אור החיים או קצר חשמלי?
השמחה היא סימן להתפתחות נכונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest