דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / החיים כבריחה מהשאלה על משמעותם

החיים כבריחה מהשאלה על משמעותם

laitman_2009-06_3382_70.jpg

אנחנו נמצאים במציאות שבה התפתחנו במשך אלפי שנים. תחילה היינו כפראי אדם, שלא ידעו מה, בשביל מה, כיצד ומדוע. בהמות אמיתיות. אחר כך קשרנו בינינו יחסים אנושיים, עיצבנו חברה, התחלנו לפתח טכנולוגיות. והנה, בהדרגה, בכל האירועים האלה אנחנו מגלים תהליך המכוון מראש. באנושות תמיד התגלו תחומי רצון חדשים שכל פעם דחפו אותנו לסיבוב חדש של התפתחות, כדי למלא את עצמנו. אך כשהשגנו מצב מסוים, דרגת התפתחות מסוימת, התחלנו להרגיש רצונות שלא ניתנים למימוש בעולם שלנו.

האדם פתאום מתחיל להרהר ולחשוב על דברים, שאותם לא תמצא כאן. אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושׂכלות בכל מיני אפשרויות וצירופים, וזה כל האוסף. היה נדמה, מה עוד? ובכל זאת ביום בהיר אחד באדם מופיעות שאלות חדשות, על השורש שלו, על סיבת הקיום. פתאום בהתפתחות שלו הוא שם לב, שלכל דבר יש סיבה, התחלה, תהליך וסוף. ככל הנראה גם אני לא יוצא מהכלל?

השאלה הזאת כבר לא שייכת לדרגה בהמית, אלא לדרגת האדם שבנו. עד להופעתה, היצורים, בעלי צורת אדם, לא שואלים את עצמם על החיים, או ששואלים, אך מסתפקים בכל מיני שיטות הרגעה עצמית. ואילו אנחנו מדברים על אדם, שרוצה לדעת: "בשביל מה אני, למה אני, מאיפה ולאן?". וכיצד הוא יכול לקבל תשובות על שאלותיו? תחילה צריך לגלות את השאלה עצמה, כי הרי אין היא פשוטה כלל. כל אחד יכול לשאול אותה, אך כאן כל העניין הוא בעומק השאלה, בכיוון שלה. כי הרי השאלה עצמה, היא הכלי.

בסופו של דבר האדם מתבלבל לגמרי. בנוסף לכך, לפי הטבע שלנו, אנחנו משתוקקים להרגעה עצמית באמצעות כל מיני פעולות, מנהגים, הרגלים. אני עושה משהו וטוב לי. אז בואו נקבע מנהגים, שיעזרו לנו לקבל פיצוי פסיכולוגי, מילוי. וכך אנחנו מרגיעים את עצמנו, מבלי שרוצים לגלות את השאלה שלנו לכל עומקה ולפעול איתה בהתפתחות, כדי להגיע לאמת. לא האמת היא שחשובה לנו, אלא ההרגעה.

נאמר אחרת, אני לא שמח על כך שמתפתח בי כלי חדש, רצון חדש, ששולח אותי לחיפוש אחר משהו המחייב לבצע בדיקה המזמינה יסורים פנימיים. באופן אידיאלי, הייתי צריך ליהנות מזה, כי הרי אני מתפתח בזה, וההתפתחות חשובה יותר מההרגשות החולפות. אך בשביל מה, אם אני מצליח למלא את עצמי ולצנן את היצרים גם ללא זה. מספיק מה שיש.

ואילו שָם, מגיעה העייפות, מטרדות וקשיי החיים, מגיעה הזקנה, והאדם מסכים לדבר קטן במקום גדול. באופן כזה, הבעיה שלנו והמכשול הגדול הם בעלייה ממדרגת ההתפתחות הרגילה למדרגה הרוחנית, למדרגת אדם.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מתן תורה", 06.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כוח חיצוני
מבהמה – לאדם
שאלה הדורשת תשובה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest