דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / הזוהר מתגלה בתוכי

הזוהר מתגלה בתוכי

מיכאל לייטמן

כשאנו קוראים על המערכות העליונות בספר הזוהר, עלינו לחשוב כל הזמן (וזה הכי חשוב!) על המקום שבו הן נמצאות. הן נמצאות בתוך כל אחד מאיתנו. ואנחנו צריכים לגלות אותן.

כשאנו שומעים או קוראים על שמות של פרצופים, ספירות ופעולות למיניהן (עתיק, אריך אנפין, פרסא המפרידה בין דבר אחד למשנהו, עליות, ירידות, איחוד, פרוד), עלינו לצפות לדבר אחד בלבד: "מתי ארגיש סוף כל סוף, שכל זה מתרחש בתוכי?! היכן נמצאות אותן התכונות והפעולות בתוכי, בהרגשתי: הנה עתיק. ושם נמצא אריך אנפין. וכאן, באמצע, הפרסא. היא זאת שאינה מאפשרת לי להרגיש את מה שאני מייחל כל כך להרגיש!"

כל זה צריך להתגלות בתוך האדם. הרי הרוחניות נמצאת בתוכנו. נדמה לנו שהעולם הרוחני נמצא במקום רחוק כלשהו, באי אלו מרחבים, אבל מ"תפיסת המציאות" אנו לומדים שאנו מרגישים את כל המציאות בתוכנו, ואילו הרוחניות מורגשת כשכבה הפנימית העמוקה ביותר שלנו.

לכן, בזמן הקריאה עלי להיות כמו כירורג – להשתוקק לגלות בתוכי, בעומק של רגשותיי, את המערכת העליונה שעליה מספר ספר הזוהר.

כשאני קורא מילים כמו "מחשבת הבריאה", "רדל"א", "עתיק", "אריך אנפין", "עליה לכתר", אני צריך להשתדל להרגיש כיצד זה מתרחש בתוכי. אני רוצה שכל מילה שכתובה בטקסט של הזוהר, תתגלה בתוכי עם הרגשות שלה.

אם אני מבצע את העבודה הזאת באופן קבוע, פירוש הדבר שאני משתדל לגלות את הרוחניות. אל תשכחו זאת!

לפני כל שיעור, לפני כל פיסקה שאנחנו קוראים מספר הזוהר, חשוב מאוד לחזור לכוונה הזו, לזכור שעכשיו אנחנו עוסקים בחלק הפנימי של התורה, בתורה הפנימית, שהמתגלה בתוך האדם.

יש בנו מחשבות שונות, רצונות ותכונות, ובתוכם, בעומקם, מתגלה המציאות הרוחנית שעליה אנחנו קוראים בספר הזוהר.

לכן כל תשומת הלב שלי, כל הציפיות שלי צריכות להיות מרוכזות במה שאני עומד לגלות בתוכי.

עלי לדאוג לכך כל הזמן, קודם כל לזה, ולזה בלבד, ולנסות לראות אלו תנועות ותגובות מתעוררות בתוכי למילים האלו.

אפילו אם תדמיינו אותן – זה לא חשוב. העיקר, להשתדל להרגיש בתוכי את התנועות הפנימיות האלו.

ההשתוקקות הזו היא התפילה. לאחר שנתרגל להתייחס כך לטקסט, נוסיף להרגל הזה גם את הקשר בינינו.

הרי ספר הזוהר כתוב רק לשם יצירת הקשר בינינו. והקשר הזה אינו נרקם בין הגופים, אלא בתוכי – בין הנקודות של כל הנשמות שנמצאות בי.

אני צריך לבנות את הקשר הזה בתוכי – בין דמות ה"אני" שלי לבין דמות ה"אחרים". בקשר הזה, שאותו אני יוצר בתוכי, אני בונה את כלי הקליטה הרוחני שלי – ובו תתגלה הרוחניות.

לכן כל תשומת הלב שלי צריכה להיות מרוכזת בתוכי. ואין זה משנה באלו מילים או טקסטים אתקל. משמעותם תמיד קשורה לתופעות שאני חווה בתוכי.

איני מעוניין לשמוע את המילה עצמה, אלא להרגיש כיצד היא משתקפת בתוכי – וזוהי המשמעות שלו. הרי כל המילים נלקחות מהעולם הזה, אבל עליהן להביא אותי להרגשת העולם העליון, הנמצא בתוכי.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 25.11.2009

רשומות קודמות בנושא:
תתחילו להרגיש את הרוחניות!
לא ניתן לרכוש את העולם רוחני על ידי השכל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest