דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הדוגמאות של העליון

הדוגמאות של העליון

הבורא מתגלה בצורות שונות של השפעה. הוא מתגלה בנו, בתוך הרצון לקבל, כי אחרת לא היינו מרגישים את הצורות הללו. הן מגיעות מלמעלה, ועלינו לקבל אותן ולהידמות אליהן מלמטה, מתוך עצמנו. זהו הבדל גדול. כך גם אנחנו מקבלים דוגמה בעולם שלנו: אנחנו מבינים, רואים, מרגישים, טועמים, ואז אנחנו חוזרים על כך בעצמנו. וכאן יש עבודה רבה.

בעולם הרוחני, אמא מאריכה את רגליה לתוך זעיר אנפין ונותנת לו את הדוגמה על ידי האור החוזר שלה. כשהעליון נוהג כך, התחתון אינו יכול להיכשל, מפני שהוא רואה דוגמה מוכנה. כך גם אנחנו נותנים לילדים הקטנים דוגמאות מתאימות, בטוחות, שאינן מאפשרות להם למעוד. אך כשהילד רוצה בעצמו לחזור על מה שהראינו לו, זאת כבר בעיה. הוא נופל ורואה שהוא צריך תחילה לאגור כוחות וידע.

ברוחניות קורים אותם התהליכים. על אף שהבורא נותן לנו דוגמאות, על אף שכל המדרגות מגיעות מלמעלה, הן מגיעות בצורתן ההפוכה: חסרים בהן המאמצים שלנו, שקשורים גם לרצון וגם להבנה. כלומר, המאמצים בלב ובשכל. רק על ידי הוספת המאמצים שלנו ברצון ובשכל, אנחנו מממשים את הדוגמאות שניתנו לנו מהעליון, והן הופכות מחושך לאור. הרי תחילה הדוגמאות נראות לנו שקועות בחושך, מפני שאנחנו מרגישים שאיננו מסוגלים לכך בכוחות עצמנו. הרב"ש כתב על כך במאמרו "שיתוף מידת הרחמים בדין".

הבורא נקרא "חכם", מפני שיש לו את אור החכמה וכל הכוחות הדרושים. ואילו האדם, שלוקח דוגמה מהבורא, נקרא "תלמיד חכם", מפני שהוא מעתיק ממנו את צורות ההשפעה.

למרות זאת, עלינו להבין שזאת לא סתם פעולת "העתקה". קודם כל, עלינו להסכים לקבל את הצורות הללו. הרי בכלל איננו רוצים בכך. "להסכים" פירושו: לצמצם את עצמנו במשהו וליצור בתוכנו את המקום שבו צורות ההשפעה יוכלו להתגלות. ואז נהיה מוכנים לתפוס את הצורות הללו בתוך הרצון לקבל שלנו, ולאחר מכן להבין כיצד הן בנויות, כיצד לשחזר אותן. מדובר על לימוד כנגד הרצון, יחד עם הרצון והשכל, עד שנראה כיצד אנו יכולים לבטא ולממש בפועל את הדוגמאות של הבורא.

קיימת שרשרת פעולות ארוכה בין המוכנות לקבל דוגמה לבין המימוש שלה בחיים. וכל זה נקרא "עבודת השם", מפני שאנחנו משתמשים בדוגמה הנתונה ומממשים אותה על עצמנו באמצעות הכוח והחכמה, שגם הם מגיעים מלמעלה. תוך כדי התהליך, עלינו רק להצטייד ברצון להתקדם, שאותו אנחנו מקבלים מהסביבה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 02.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כדי לא להישאר בהמה
ללמוד מהבורא
לקחת דוגמא מהבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest