דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הגדרת מונחים – המפתח ללימוד הקבלה

הגדרת מונחים – המפתח ללימוד הקבלה

photo_rav_gh70_170.gif

בסוף ה"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", באות קנ"ו, בעל הסולם כותב שהדבר הראשון והחשוב ביותר בלימוד הוא ללמוד את ההגדרות הנכונות. הן צריכות להיות בהישג ידינו על מנת שנוציא את ההגדרה מהשכל כמו מקופסא, כך שאני אפילו לא אחשוב כיצד צריך להבין, להרגיש ולתאר את המשמעות הנסתרת מאחורי כל מילה של הטקסט.

אחרת אני אבלבל את עצמי ואביא את עצמי לידי תפיסה והתרשמות לא נכונה שלא תואמת לאמת. כאן נמצא מפתח חשוב מאוד ללימוד חכמת הקבלה. אם אתה לא מפרש בצורה נכונה את מה שכתוב, אתה מתבלבל לחלוטין.

אנחנו לומדים, לא כדי לדעת כמה מלאכים נמצאים בשמים ואיך קוראים להם, ולא משננים איזה פרצופים קיימים באיזה מקום לא ידוע. צריך לתפוס שכל הכתוב נמצא בתוכנו, בתוך נשמתנו, שאותה עדיין לא גילינו.

לא חשוב שהמערכת הרוחנית הזו בינתיים נשארת נסתרת מאיתנו. היא נמצאת בתוכנו, ולא במקום כלשהו בחוץ. לא מדובר על מלאכים בשמים, אלא על הכוחות הפנימיים של האדם. הכל נמצא בתוך האדם, וחוץ ממנו אין כלום. רק נדמה לנו שכביכול סביבנו קיימים אנשים אחרים, האמת היא שכל אלה הם החלקים שלי.

לכן המשפט "ואהבת לרעך כמוך" מדבר כאילו על אדם אחר, עד שאתה מתחיל להבין שזה אתה בעצמך והכל שייך לך.

את ההגדרות הקבליות צריכים לדעת בעל פה, כלומר להידבק לפירושן הרוחני האמיתי ולא לדמיין אותו בתוכך בתפיסתך הנוכחית. כשאני פוגש במילים כמו "חמה", "לבנה", "מעלה", "מטה", "כניסה" ו"יציאת האור" ובכל המונחים ה"טכניים" ביותר, אפילו שרחוקים מהעולם הזה – אני בכל זאת צריך לבדוק את עצמי, האם אני שומר על ההגדרות הנכונות. וזה יסלק את 99% של בלבולים וטעויות.

אני אפילו לא אהיה זקוק להרבה הסברים ארוכים, אם אפנים את ההגדרות הנכונות. לכן ישנה חשיבות גדולה כל כך בללמוד את הנספחים לכל פרק של "תלמוד עשר הספירות": "לוח שאלות לפירוש המילות". זה אפילו חשוב יותר מללמוד את הטקסט העיקרי של הספר.

אפילו אם אנחנו בינתיים לא מסוגלים לזכור את כל ההגדרות האלו, להבין ולהרגיש אותן, אז לפחות צריך לראות עד כמה ההגדרות הרוחניות האלו שונות מאלו שיש בנו. הרי בדרך כלל כבר מעוצבת בנו איזו תפיסה גשמית לגבי כל מילה ומושג.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם, "תלמוד עשר הספירות", 20.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הלימוד בפתח הגילוי
המפתח להבנה
ממסך גשמי לרוחני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest