הבעיה היא באמון

דעה: (ו. סרגייב, Sergeev, פרופסור להיסטוריה, מדינאי רוסי): "הכפר הגלובלי", שבו כל אחד יושב בביתו ועובד באינטרנט – לא עובד, מפני שחייבים לצמצם את העלויות העסקיות שמגיעות לחצי מהתמ"ג.

בזמן סגירת העסקאות בתנאים הכלכליים המשתנים במהירות רבה, נדרשת רמה גבוהה מאוד של אמון, שלא ניתן להשיג על ידי דואר אלקטרוני או טלפון. להיכרות אישית ישנה חשיבות מכריעה בזמן ביצוע העסקאות והערכת החידושים הטכנו-מדעיים. הגלובליזציה אינה מובילה להפחתה, אלא דווקא להגדלת הקשרים האישיים. בתנאים אלה מאוד זקוקים לריכוז מרחבי של העסקים, המדע והתעשייה על מנת להפחית את ההוצאות של העסקאות.

ככל שגדֵלה כלכלת הידע והעסקאות ברשתות התחבורה, הפיננסים ובתשתיות האינטלקטואליות החדשניות, מתגלה המשאב החשוב ביותר בעסקאות כלכליות – והוא, האמון. העניין הוא שהאמון אינו נתמך על ידי המוסדות או קשרים רשתיים, אלא על ידי אינטראקציות (פעולות גומלין) חברתיות יציבות וקבועות.

כנות הדדית ואינטראקציה מתמדת בין הרשתות בשטח מקומי צר מובילות לתוצאה סינרגטית. הריכוז ההתחלתי של הכלכלה העסקית והמדעית צוברת בתוכה יותר ויותר משאבים התפתחותיים מסוג זה ושואבת אותם בהתחלה מהסביבה הקרובה ואחר כך גם מהסביבה הרחוקה. וכך הכלכלה העסקית המסורתית המקובלת היום מתחילה להצטמצם ולאבד את היכולת התחרותית בתוך כלכלת האמון. היא נדחפת לשוליים היכן שנשארת תעשיית השירותים והמידע.

דווקא האמון הוא הגורם החשוב ביותר עבור יצירת הרשתות החברתיות, במיוחד במקרה שבו מרשת חברתית נדרשת רמה גבוהה של אמינות ואם המסגרת עצמה עלולה להיות בעלת צפיפות גבוהה. בתנאים הכלכליים והפוליטיים שמשתנים במהירות, אמון מוסדי אינו מחליף את האמון הבין אישי אשר נוצר דרך קשרים אישיים יציבים ומתמשכים.

התייחסותי: החיסרון הזה של אמון הדדי, הממשיך לגדול עם התפתחות האגו שלנו, יהפוך לאבן החוסמת את הדרך להתחדשות הכלכלית. הוא זה שייאלץ את האנשים לבדוק מחדש את היחס שלהם כלפי עצמם וכלפי הטבע שלהם ולהחליט על הנחיצות של "התערבות ניתוחית" – והיא, החלפת המהות שלנו להפוכה לגמרי של "יציאה מתוך עצמנו לתוך האחרים".

ידיעות קודמות בנושא:
משבר אמון
כלכלה דרמטית
הכלכלה היא העתק של היחסים בינינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest