דף הבית / המשבר ופתרונו / האשליות נשארות בעבר

האשליות נשארות בעבר

דעתו של י. בז'נוב, Ph. D בהיסטוריה: בשני העשורים האחרונים המדענים, בהשראת סוף המלחמה הקרה, יצרו תיאוריות רבות על כניסת האנושות לעידן הנירוונה. הפוליטולוג, איש מדע המדינה, האמריקאי פרנסיס פוקויאמה, בספרו "קץ ההיסטוריה", בשנת 1990 כתב, שהמודל האמריקאי – הדמוקרטיה הפוליטית והכלכלה הניאו-ליברלית, מתפשטים במהירות ברחבי העולם ובקרוב כל האנושות תתקיים לפי הכללים האמריקניים ובחסותה של ארה"ב. ואז ההיסטוריה האנושית תגיע לסופה, כיוון שזאת היסטוריה של סכסוכים, ובעולם החדש לא יהיה מי שיסתכסך ולא תהינה סיבות לכך.

העולם המודרני שונה מעט מן העבר – הוא עדיין מחולק למדינות לאום שממשיכות לשתף פעולה ולריב, מונעות על ידי מניעים כלכליים, אידיאולוגיים, היסטוריים, ממלכתיים, וכו'. המדינות החזקות ביותר, בדומה לעבר, נאבקות על המנהיגות ומנסות בשיטת המקל והגזר להכניס את המדינות הקטנות והבינוניות תחת חסותן. והמדינות הללו, מתוך כוח הנסיבות, ההזדמנויות וההעדפות, בוחרות את פטרוניהן. ובדרך כלל, השכנים של המדינות הענקיות מחפשים תמיכה במרכזי הכוח המרוחקים יותר.

לכן, לא סופה של המלחמה הקרה, לא הגלובליזציה וההישגים יוצאי הדופן בתחום המדע – לא שינו בעולם שלנו שום דבר. עד היום נשארו אקטואליים דברי הנבואה של פוקידיד, ההוגה מיוון העתיקה. הוא הדגיש כי בעולם שאין סמכות מרכזית, פוסק עליון – החזק עושה מה שהוא מסוגל לעשות, והחלש מסכים עם מה שנאלץ להסכים.

התייחסותי: פוקויאמה לא הכיר את חכמת הקבלה, שיטת התיקון של טבע האדם, להפכו לתכונת האהבה וההשפעה, שאליה אנחנו מגיעים בלית ברירה, וחייבים ליישמה דרך המודעות. בנו באופן אישי תלויה הבחירה במימוש השינויים שעלינו לעבור.

ידיעות קודמות בנושא:
הפיתרון – לשנות את המשחק הגלובלי
הכאוס העולמי הולך ומחריף
מותו של מעמד הביניים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest