דף הבית / קבלה ומדע / האם קרל מרקס היה מקובל?

האם קרל מרקס היה מקובל?

שאלה: השנה מציינים את יום השנה ה-200 להולדתו של קרל מרקס. הוא נולד ב – 5 במאי 1818.

מילים רבות וטובות נכתבו עליו. ובמיוחד: "החלק החיובי במורשתו של מרקס הוא הרצון להפוך את הכלכלה לכלל אנושית. הפילוסוף הגרמני קרא לזה הפסקת הניצול של האדם על ידי האדם". צד חזק נוסף של ההוראה המרקסיסטית שעדיין חשוב היום, הוא דחיית הגזענות, ה"דרוויניזם החברתי", וכן הלאה. מה מסמל עבורך הפילוסוף הגדול קרל מרקס?

תשובתי: היום, מורשתו של מרקס אקטואלית שוב, ותהיה עוד יותר אקטואלית בעתיד, כאשר האנושות ממש "תיתקע בקיר ברזל" ותבין, שהעניין הוא לא בקפיטליזם ורכוש פרטי, אלא באגואיזם. במילים אחרות, עלינו לתאר זאת לעצמנו ואז נבחין שמרקס הוא מקובל שמדבר על האופן שבו צריך לתקן, לשנות את טבע האדם. אבל על ידי אילו אמצעים?

כאן הבעיה. מצד אחד, הוא כביכול מנחש, שזה צריך להיעשות בדרך של שינוי החברה, ההמון. הוא לא אומר "בורא", אבל הוא אומר, שאם נתחיל לשנות את החברה באופן כזה, אז יופיעו בתוכה כוחות שיקרבו את החברה ויתחילו לעבוד עליה. תיווצר מעין תגובת שרשרת בדומה למתרחש כאשר אתה מחבר שני חלקים קטנים שמייצרים מסה קריטית מיוחדת, ומתרחש פיצוץ. אותו הדבר כאן.

מרקס סבר שדווקא כאשר הפרולטריון יתחיל להתחבר, תתרחש כזו תגובה פנימית, שחרור של אנרגיה פנימית, שתעניק לבני אדם דרגת קיום אחרת לגמרי: חיים למען אחרים, למען החברה, למעלה ממנה, ולא כל אחד למען עצמו.

מרקס תיאר את השיטה שלו בעיקרון כמקובל, במונחים גשמיים, מבלי להשתמש במילים "אור עליון" או "בורא". למשל, מה מסמל: "פרולטריון של כל המדינות, תתחברו"? זהו איחוד של בני האדם, שבאופן כזה יכולים למצוא בסיס לקיום כולל ונכון, על כך מדברת חכמת הקבלה.

שאלה: חיבור כנגד מה?

תשובתי: נגד ניצול האדם על ידי אדם, נגד האגו.

שאלה: כלומר, אתה סבור שבעיקרון הוא דיבר על מהפכה פנימית?

תשובתי: הוא ידע את חכמת הקבלה, אבל כגאון יהודי בזמנו, הייתה לו תחושה מוקדמת, שדווקא באופן כזה צריכה להיעשות מהפכה חברתית ורוחנית.

שאלה: האם אתה סבור, שאם יסתכלו בצורה כזאת על מרקס, אז הוא יתגלה בצורה שונה לחלוטין?

תשובתי: בוודאי! לכן בעל הסולם כותב עליו. הוא מקדם בברכה את מרקס ומדגיש, שאנחנו לא מבינים אותו. הוא היה אדם רוחני גדול באנושות. מרקס ראה, ששחרור האנושות מהאגו יכול להתרחש דווקא באופן כזה. ובעיקר, שהאיחוד עצמו משחרר כוחות כאלה שיעלו את האנושות לדרגה הבאה.

הערה: זו נקודת מבט אחרת על מרקס…

תשובתי: בוודאי. אנחנו נראה, שזה לא היה פשוט.

שאלה: האם ניתן לו לדלג מעל הזמן, ולחזות משהו?

תשובתי: כן. הוא אכן היה כלכלן אמיתי, כלומר, הוא ראה מה יכול להבשיל מאירועים כלכליים משותפים ולכן רצה להזהיר מפני שפיכות דמים. גאון!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 8.5.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest