דף הבית / כללי / האם לאדם היה חופש בחירה?

האם לאדם היה חופש בחירה?

photo_rav_gh70_145.jpg

שאלה: אדם הראשון היה הראשון שבו התעוררה ה"נקודה שבלב". האם זה אומר שהבורא בחר דווקא בו מבין כל האנשים שחיו אז, או שהוא קיבל את הנקודה שבלב כתוצאה מהשתוקקות? הרי ההשתוקקות לרוחניות היא הבחירה החופשית, והבחירה החופשית לא יכולה להתממש כל עוד הנקודה שבלב לא התעוררה… אז מה היה שם: בחירה חופשית או בחירה של הבורא?

תשובה: מכל הנשמות השבורות לאדם הראשון היתה הנשמה הכי טהורה, הכי פחות שבורה, הכי פחות אגואיסטית, לכן היא היתה הראשונה שהרגישה את השפעת האור עליה והתעוררה לתיקון. אפשר לומר שזו היתה בחירת הבורא, כמו בכל אחד ואחד מאיתנו.

האור משפיע על כל הרשימות ובוחר את הטהור ביותר מפני שהוא קרוב אליו לפי תכונותיו, לפי השתוות הצורה. מכיוון שהוא יותר קרוב, האור מגיב חזק יותר ובמקרה כזה האדם שומע קול פנימי הקורא אותו למשהו עליון.

מפני שהרשימו הוא מידע על המצב הבא שלו, האור מממש את המידע הזה, מחייה אותו, כמו שנאמר בתורה: "וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים" (בראשית, ב"ז).

בעל הסולם מסביר במאמר החרות ובהקדמה לתע"ס (אות ד') שכאשר אנחנו כבר בקבוצה, עם מורה וספרים, חופש הבחירה שלנו הוא בדחיפה שלנו קדימה, לאחדות, לגילוי הבורא בתוכנו. הקבוצה והלימוד גורמים להשפעת האור על הרשימו (התמונה הבאה מהסרט של חיינו, התמונה של המצב הבא), וכך הוא מתעורר באדם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest