דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האם ידע יכול להזיק לחברה?

האם ידע יכול להזיק לחברה?

שאלה: במאמר "גילוי טפח וכיסוי טפחיים" בעל הסולם כותב, שבעבר לא היה צורך לגלות את חכמת הקבלה. האם הידיעה על החיים, המוות והנשמה, לא הייתה הכרחית?

תשובתי: בעבר לבני אדם היה צורך אישי בלבד, איך יוכל לגלות, איזו תועלת יוכל לקבל מהחיים האלה?". לכן הדתות וכל האמונות הקיימות סיפקו אותם. הם הכינו פסלונים, השתחוו לאלילים, וכל זה סיפק אותם, מפני שהספיק לרמת ההתפתחות שלהם, כך זה נמשך לאורך אלפי שנים.

האיסור "אינו נחוץ", פירושו:

"שלא יצמיח למי שהוא שום תועלת על ידי התגלותם. וכמובן, אשר אין בזה משום הפסד כל כך. כי רק ענין של נקיות הדעת יש כאן, דהיינו כדי להזהר מן אותם מיני מעשים, המוגדרים בשם "מה בכך". דהיינו, מה בכך שעשיתי זה, כיון שאין הפסד בדבר.

ותדע, אשר "המה בכך" נחשב בעיני החכמים למשחית היותר נורא בין המשחיתים, שהרי כל מבלי עולם, שנבראו ושעתידים להבראות, אינם יותר רק סוג אנשים של "מה בכך". דהיינו, שעוסקים בדברים, שאין בהם צורך, ומעסיקים לזולתם בדברים שאין בהם צורך. ולפיכך, לא היו מקבלים שום תלמיד, בטרם ישיגו ממנו בטחון, שיהיה משומר בעסקיו, שלא לגלות מה שאינו נחוץ."

שאלה: האם כבר עברנו את התקופה הזו? האם כיום מותר לכולם להשתמש בידע הזה?

תשובתי: חלקית. תלוי איפה. החברה איננה אחידה בכל העולם. למשל, אי אפשר להשוות את אמריקה הדרומית עם ארה"ב, ועל אחת כמה וכמה את אפריקה עם אירופה.

שאלה: איזה ידע יכול להזיק לחברה?

תשובתי: כל ידע יכול להזיק, לא רק ידע קבלי. אנחנו רואים, כיצד מדור לדור, הידע מתגלה באופן הדרגתי במידה שבה הדור מתקדם. מה גם שהוא מתקדם לא כל כך בשכל אלא במבנה החברתי שלו, כדי שיהיה מסוגל לקלוט את הידע הזה. הידע אינו מתגלה סתם כך. בכל דור מתגלים בהדרגה סודות הטבע, אפשרויות חדשות של מדע וטכנולוגיה. למשל, לכולם מובן שאי אפשר היה ליצור מנוע קיטור, או מנוע עם בעירה פנימית, או מתקן גרעיני אלא רק באותם דורות שבהם הם הומצאו, ולא אלף שנה קודם לכן.

אנחנו לא יכולים לתאר לעצמנו שבחברה שלפני אלפיים שנה, נניח ברומא או ביוון העתיקה עם כל הבעיות שהיו להם והיחס שלהם לעולם ולחיים, היו מופיעים פתאום טנקים, מטוסים, טילים, פלאפונים וכל השאר.

הכול מתפתח באיזון זה עם זה. אבל אנחנו בכל זאת רואים, שלפעמים הקדמה משיגה ועוקפת את ההתפתחות הפנימית של האנושות ומביאה לחוסר איזון. שום דבר טוב לא יוצא מזה.

מתוך שיעור וירטואלי, 12.11.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest