דף הבית / כלכלה / כסף / האם הקפיטליזם נכשל – 3

האם הקפיטליזם נכשל – 3

דעתו של פרופ' טים ג'קסון, מחבר הספר "שגשוג ללא צמיחה כלכלית – הכלכלה בעולם בעל משאבים מוגבלים": "כל חברה אוחזת במיתוס, שבזכותו היא חיה. המיתוס שלנו הוא על הצמיחה הכלכלית. בחמשת העשורים האחרונים הרדיפה אחר הצמיחה הכלכלית הייתה המטרה העיקרית שהכתיבה המדיניות ברחבי העולם. הכלכלה הגלובלית צמחה פי 5 ב-50 השנים האחרונות, ואם היא תמשיך לצמוח באותו הקצב, היא תצמח פי 80 לקראת שנת 2100.

הצמיחה הבלתי רגילה של האקטיביות הכלכלית הגלובלית נמצאת בניגוד גמור לבסיס המשאבים המתכלה ולאיזון האקולוגי השברירי שבו תלויה ההישרדות שלנו.

אך אנחנו מתעקשים על כך שהצמיחה צריכה להימשך. הרי הקפיטליזם בנוי על צמיחה מתמדת.

כאשר הצמיחה נחלשת, הפוליטיקאים מתחילים להיכנס לפאניקה, העסקים נמצאים במאבק הישרדותי, האנשים מאבדים את העבודה ולעיתים גם את הבתים שלהם. את אלה שמטילים ספק בנחיצות הצמיחה הכלכלית הקבועה מכניסים לרשימת המשוגעים, האידיאליסטים והמהפכנים.

אך המיתוס הזה הכשיל אותנו. הוא הכשיל את שני מיליארד בני האדם שעדיין חיים על פחות משני דולר ליום. הוא הרס את המערכות האקולוגיות השבריריות שבהן תלויה ההישרדות שלנו.

אך המשבר הכלכלי מעניק לנו הזדמנות מיוחדת במינה להשקיע בשינויים. מלבד תיקון הכלכלה, נצטרך להתמודד מול היגיון הצריכה המעוות: לבזבז את הכסף שאין לנו על דברים שאינם נחוצים לנו כדי להרשים אנשים שדעתם כלל אינה חשובה לנו. חיים בשפע פירושם תזונה טובה, בתים הגונים, גישה לשירותים איכותיים, קהילות יציבות, תעסוקה שגורמת סיפוק.

השגשוג נמצא מעבר לגבולות הצרכים הגשמיים. הוא טמון באהבה למשפחה, בתמיכה בחברים, בכוח הקהילה, ביכולת להשתתף באופן מלא בחיי החברה, בהרגשת המשמעות והמטרה של החיים".

התייחסותי: ישנם אנשים שאינם רואים את חברת העתיד בצורה של איחוד וצריכה צודקת, וישנם אנשים שרואים חברה כזאת בעתיד. אך שוויון חומרי יכול להתממש בחברה של צריכה חכמה רק אם נעניק לכל אדם מילוי גדול יותר מדרישותיו האגואיסטיות להיות טוב יותר, גבוה יותר, חזק יותר, עשיר יותר, חכם יותר מהאחרים.

וזה ייתכן רק על ידי המילוי הרוחני שהוא יקבל בגילוי הדרגה הבאה של הקיום – דרגת ה"אדם". צריך כבר עכשיו להסביר לו על זה מראש, אפילו אם אין ברצונו לתפוס את זה. מפני שהחיים יראו לו בהדרגה שהם מובילים אותו בדיוק לזה.

ידיעות קודמות בנושא:
האם הקפיטליזם נכשל? – 1
האם הקפיטליזם נכשל – 2
אלטרואיזם הוא חשבון מדויק

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest