האם הדת חשובה לכם?

מתוך מאמר דעה: "למה אנחנו מאמינים בא-לוהים או באלים? למה אצל בני אדם יש בכלל רעיון בראש על משהו שקיים מעבר לזמן ולמרחב, ושיש לו עניין עם איך אנחנו חיים ומה אנחנו אוכלים. מדענים רבים חזו שבמידת הכרת העולם על ידינו, הדת תגווע. אבל בינתיים יש יותר בני אדם דתיים מאשר לא דתיים.

היום הסוציולוגים והפסיכולוגים סבורים, שזהו הטבע שלנו: האמונה מהווה עבורנו משהו חיוני ביותר, זהו צורך בסיסי מתוך הרצון להרדים ולדכא את הפחד מהמוות. כוחה של הדת הוא גם כן בריבוי הפנים והיכולת לתת לנו משהו שאפשר לשאוף ולהשתוקק אליו. היא מספקת את 16 הצרכים הבסיסיים שלנו: שליטה, עצמאות, סקרנות, הסכמה, סדר, חיסכון, כבוד, אידיאליות, תקשור, משפחה, מעמד חברתי, נקמה, יחסי אהבה, אוכל, פעילות גופנית ושלווה. 16 הצרכים הבסיסיים האלה, מרכיבים את האישיות שלנו. השילוב והאיזון שלהם הופכים את האישיות שלנו לייחודית.

המהות האוניברסלית של הדת והסיבה ליציבותה היא בעובדה שהיא מוצאת גישה לכולם. עבור אנשים מוחצנים, פסטיבלים קולקטיביים ופילוסופיה של אהבת הזולת, עבור אנשים מופנמים זה מדיטציה, תפילה מבודדת והסתגרות. טקסים דתיים מספקים את השאיפה לסדר ומשטר, לימוד על גאולה ומחילה קשור למשיכה והסכמה, הסתכלות על החיים לאחר המוות עוזרת לאנשים להיפטר מדאגה לחיים שלהם ולרכוש שלווה.

ההבדל העיקרי בין אנשים דתיים לחילוניים טמון ביחס שלהם לעצמאות. רוב הדתיים מרגישים את הצורך להיות במגע עם אחרים, להרגיש קשר. אנשים פחות דתיים שואפים לסמוך רק על עצמם ולהיות עצמאיים. הדתיים מעריכים יותר את הכבוד, ואנשים רבים מגיעים לדת כדי להראות נאמנות לזכרם של האבות. החברה החילונית מחפשת חלוּפות שיכולות לספק את אותם הצרכים הבסיסיים: מישהו פונה לפילוסופיה בחיפוש אחר התמונה השלמה של העולם, מישהו מחפש תשובות בפסיכולוגיה… אלמנטים הדומים אפשר למצוא במחויבות לערכים מוסריים, השקפות פוליטיות ואפילו… דיאטות. התחרות בין האמונה דתית והאחרים, קשורה לאיזו דרך תוכל להציע את הסיפוק הטוב ביותר של הצרכים שלנו. כי דווקא זה מה שמחייב את האנשים לפנות בכלל לדת ולשיטות דתיות".

כמו שאני תמיד חוזר ואומר, היסוד של טבע האדם הוא האגואיזם, הרצון למלא את עצמנו, להביא לסיפוק חומרי ופסיכולוגי. הדרישות הופכות ליותר גדולות ממה שקיום רגיל יכול להציע לאדם. חייבת להיות השלמה פסיכולוגית רב תכליתית, אותה תמיד סיפקה הדת. אבל הרצונות החומריים והפסיכולוגיים גדלים, גם כמותית וגם איכותית, לגילוי של משמעות החיים. בעבר זה סופק חלקית על ידי המדעים, היום הדרישה והצורך להשיג את משמעות החיים עברה את המדע, והמדע מכיר בחוסר העקביות שלו בזה. הייסורים מאלצים אותנו לחפש פתרון לשאלה על משמעות החיים, על המשמעות לסבל של הייסורים, והנה בישורת הסופית מופיעה כנגד כל המדעים, הדתות, השיטות, הפילוסופיות, רק חכמת הקבלה, שלא סתם נותנת תשובה, אלא מגלה לאדם את העולם העליון, ומכניסה אותו לקיום החדש.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest