דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / האם אתם באמת מנקים לקראת פסח?

האם אתם באמת מנקים לקראת פסח?

הניקיון היסודי לקראת הפסח הוא "טקס" שמשפחות יהודיות בכל העולם מקיימות על פי המסורת. זה קורה ממש לפני חג הפסח ובדרך כלל נמשך מספר ימים. ניקיון של הבית כולו, של כל החדרים ומה שאגרנו בהם במהלך השנה, של הארונות, של המקרר והמזווה – זורקים את מה שמיותר ומאפשרים לחדש להיכנס.

מנקים את הלב

כולנו בעד ניקיון ובעד ההזדמנות המופלאה להיפטר מזבל מיותר, אך לניקיון הפסח יש משמעות עמוקה יותר מאשר טאטוא הבית וניגוב האבק. לפי חכמת הקבלה, ליבנו נחשב לביתנו. ניקיון הבית הוא ניקיון הלב מהיחס הרע שיש לנו כלפי אחרים.

חג הפסח מסמל את הפסיחה מעל הדאגה לעצמי, מעל תכונת האגואיזם או "יצר הרע", אל הדרגה הראשונה של אהבה כלפי האחרים. כדי להגיע לאותה דרגה חדשה של קיום אנושי עלינו לברר את כל נטיותינו, ולהימנע מלהשתמש באלה המתרכזות בעצמנו. תהליך הבירור הזה הוא "ניקיון הפסח". אגב, אפילו השימוש המוגזם באקונומיקה במהלך ניקיון הפסח תואם למשמעותו הפנימית, מפני שניקוי הלב מכונה גם בשם "הלבנה".

פסח הפנימי

ממש לפני ליל הסדר, כשהכול כבר נקי ומולבן, יש מסורת לפזר עשר חתיכות חמץ בתוך הבית ולחפש אותן לאור הנר. לפי חכמת הקבלה, מנהג זה מסמל תיקון של מחשבות ורצונות מסוימים בנו, כי בבוקר המחרת שורפים את חתיכות החמץ שאספנו ומכריזים על כך שהבית שלנו, כלומר ליבנו, נקי ממחשבות רעות על הזולת. כשהרגע הזה מגיע, כשאנחנו מוכנים לעבור מדאגה עצמית למדרגה הראשונה של דאגה לאחרים, זה הרגע שבו מתחיל פסח הפנימי.

חג הפסח שאנו חוגגים מתרחש כל שנה בארבעה עשר בחודש ניסן, אך למעשה, פסח הפנימי יכול להתרחש בכל זמן שבו אנחנו מוכנים לשים את האגו שלנו בצד ולהתחבר באהבה לאחרים.

משנאה לאהבה

זמן קצר לאחר חציית ים סוף מקבלים בני ישראל את התורה למרגלות הר סיני. "סיני" משמעותו "שנאה" והר סיני מסמל הר של שנאה. כך במעמד הזה, כשאנו מתגברים על השנאה ומחליטים להיות "כאיש אחד בלב אחד", אנו מתאחדים וזוכים להיות עם ישראל. אז בפסח הזה, בואו ננקה גם את ליבנו, נגלה יחס טוב יותר לזולת, ונפסח מעל הפירוד והשנאה אל תוך האחדות והאהבה.

חג שמח ממני לכולכם!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest