דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האם אפשר להימנע מייסורים?

האם אפשר להימנע מייסורים?

שאלה: אילו יכולנו לחוות את הייסורים שבני אדם חוו בזמן אסונות טבע או מלחמות, האם הייתה לנו אפשרות לבחור בצורה נכונה יותר את דרכנו?

תשובתי: לא, במקרה כזה האדם פשוט מציית ונכנע למכות, זו לא בחירה. הטבע מעוניין דווקא בבחירה הכרתית של מדרגת ההתפתחות הבאה, אחרת זו לא בחירה אנושית. המעבר מדרגת דומם לצומח ומצומח לחי, מתרחש תחת השפעת מכות הטבע, והאדם בעולם שלנו הוא תוצאה של אותה התפתחות. כעת עלינו לעבור במודע לדרגה הבאה, דרגת ה"מדבר", באופן אחר לגמרי, ולכן מגיעה אלינו שיטת חכמת הקבלה בצורת מערכת מידע, מפני שדווקא לאחר מצבי ההתפתחות של דומם, צומח וחי, שאנו שייכים אליהם היום, יש בנו נטייה הכרתית לעלות למעלה מהאני העצמי.

אנו נמצאים במצב ביניים. למשל, בין דרגת הדומם לצומח יש דרגת ביניים הנקראת "אלמוגים", בין דרגת הצומח לחי יש דרגת "כלב השדה", ובין דרגת החי לאדם יש דרגת "קוף". כך בין דרגת אדם של העולם שלנו לדרגת אדם בעולם העליון קיים "מקובל". מקובל הוא אדם שכולל בתוכו מצד אחד, תכונות "בהמיות" של העולם הזה, האופייניות לאדם בעולמנו, ומצד שני, תכונות של המדרגות הבאות של העולם העליון.

העלייה של המקובל לעולם העליון לא מתרחשת תחת השפעת הכוחות האינסטינקטיביים של הטבע, אלא בצורה הכרתית, לכן חכמת הקבלה מלמדת אותנו על הבחירה החופשית, על העבודה בקבוצה, וכיצד ליצור מצב מיוחדים בתוכנו וסביבנו, במטרה להשתנות. אנחנו כביכול מוציאים את עצמנו בעצמנו ממצב שבו האגו מנהל אותנו, ועולים לדרגה הבאה שבה אנחנו מאזנים את האגו על ידי ה"כוח הטוב" שמתגלה בנו ומנוגד לאגו. באופן כזה, אנחנו מתקיימים בשני כוחות, גם בכוח השלילי האגואיסטי וגם בכוח החיובי האלטרואיסטי.

בטבע של העולם שלנו לא קיים הכוח האלטרואיסטי ולכן עלינו למשוך אותו, ואז בקשר, באיזון בין שני הכוחות האלה אנחנו נתקיים, זה יהיה המצב הבא שלנו שנקרא "הקו האמצעי". אני מקווה שנגיע להחלטה הנכונה מתוך בחירה חופשית, הכרתית, ונשיג את המצב העליון ללא מלחמות עולם.

שאלה: אם נעשה את הבחירה הנכונה, נימנע מאפוקליפסה ואסונות טבע?

תשובתי: כן, גם אם לפחות חלק קטן מהאנושות יבין, שהדרך היחידה להימנע מאסונות טבע, זה ללכת בעקבות השיטה שניתנה לנו בחכמת הקבלה. עלינו להכיר בכך שאין מוצא אחר.

שאלה: מה הטעם לתת מכות לאנושות, אם בכל מקרה זה לא מועיל להתפתחות?

תשובתי: הצטברות של ייסורים מביאה את האנושות למצב שבו היא בכל זאת מתחילה לחשוב מה לעשות, כלומר הייסורים מאזנים את האגו האנושי. למשל, אם ילד לא רוצה ללכת לבית הספר, אז מתחילים להגביל אותו בתענוגים: לוקחים את הכדור, אחר כך את האופניים, וכך הלאה עד שלא נותרת לו כל ברירה, אלא להסכים ללכת לבית הספר. אבל גם במצב הזה קיימת הבחירה החופשית, אפשרות הבחירה נשארת. אנחנו תמיד נמצאים תחת איזו הגבלה, הבחירה אפשרית לא רק כשיש חופש בלתי מוגבל. אופן זה קיימת בפנינו גם האפשרות לבחור ברוחניות, בין שכר ועונש, ולכן מחובתנו להבין את כל התנאים והנסיבות שמביאים אותנו למצב המיוחד הנקרא "חופש".

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 10.7.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest