דף הבית / המשבר ופתרונו / האינדיבידואליות של העולם והגלובליות של האגו

האינדיבידואליות של העולם והגלובליות של האגו

שאלה: בספרו של הסופר פָּנְקָדְג' גָמָבָט, "עולם 3.0. על אינטגרציה גלובלית ללא מחסומים", מדובר על כך, שעיתונאים, אנשי מדע המדינה וכלכלנים רבים מגזימים במידת הגלובליזציה אם מסתכלים עליה מבחינה מספרית.

בתור דוגמאות מובאות עובדות, שרק 1% מכל המכתבים שנכתבים על פני כדור הארץ חוצים גבולות בינלאומיים. ורק 3% מכל תעבורת הטלפון, כולל טלפונים-אינטרנט. רק 16%-17% מתעבורת האינטרנט היא בינלאומית, ו- 80% מכל ההשקעות והחדשות הם בעלי אופי מקומי. האם יוצא, שאנחנו התחלנו לדבר על גלובליזציה מוקדם מדי?

תשובתי: העולם אינו גלובלי אלא אינדיבידואלי. הוא מחולק על ידי כמות גדולה של מחסומים בין הציביליזציות, מדינות, חברות ואפילו בין האנשים הכי קרובים, במיוחד בימינו. האנושות מתגלה כבבל העתיקה: אנחנו לא מבינים זה את זה, ואפילו לא רוצים להבין.

האגו שלנו גדל לכאלה מימדים, שהוא לא סתם מגיע לשיאו, אלא מתחיל להתקפל. תחת הלחץ שלו אנחנו מתחילים להבין, שקיום בתוך הטבע האגואיסטי שלנו זה מכשול לכל סוג של קשר, במיוחד קשר גלובלי.

בסופו של דבר, העברת מפעלים ממדינות מסוימות למדינות אחרות, כל מיני ארגונים בינלאומיים, פורומים, יאבדו בהדרגה משמעות, כל המסחר העולמי ישתתק.

האגואיזם מנצח, מפני שדווקא הוא הפך להיות גלובלי. אנחנו מובלים על ידו ולא מתביישים מהתגלותו בנו, בזה שמדברים בצורה צינית וכנה לגמרי על הכוונות האגואיסטיות שלנו ברמה של מדינות, משפחה, שיתוף פעולה הדדי בין בני אדם. האדם מסתכל על העולם כעל מקור של התועלת שלו: הכול מכל צריך לעבוד למענו.

זה עד כדי כך בולט לעין והופך לממשי, שאנחנו נכנעים בפני הטבע שלנו ולא יכולים לעשות עימו כלום, אף על פי שמבינים שהוא מוביל אותנו לאבדון. היום אנחנו כבר מדברים ברוגע גמור על מלחמת עולם, על מותה של הציביליזציה, על כך שבסופו של דבר נביא את כדור הארץ לדלדול חקלאי ושל משאבים טבעיים. וכל זה הודות לאגו הטבעי הנורא שלנו, שכנגדו אין שום תרופה, חוץ משיטת החינוך וההשכלה האינטגרליים.

מתוך התוכנית "משבר גלובלי", 15.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
התקווה לגלובליזציה של שוק העבודה לא התממשה
אינטגרליות, שאין לאן לברוח ממנה
ללא אינטגרליות אין הרמוניה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest