דף הבית / אקטואליה / האגו שלנו ופצצת האטום

האגו שלנו ופצצת האטום

 שאלה: האם אנחנו מתקרבים עכשיו למלחמת עולם שלישית גרעינית, או להסכמה לעבוד לטובת הזולת?

תשובתי: זו שאלה שגם בעל הסולם שאל והשאיר אותה כך, כי אם לא ברור לנו, עלינו להתאמץ לפתור את הבעיה, ואם לא, אז על ידי אחד מהשניים נגיע לפתרון. מצד אחד, בעולם מאוד מפחדים להשתמש בנשק אטומי, כי מדובר בנשק קטלני. מצד שני, האמריקאים כבר הפעילו נשק אטומי ויש לנו דוגמה לתוצאות משימוש בנשק הזה ועד כמה הוא נורא. הדוגמה הזו צריכה לעמוד לנגד עינינו. היום אנחנו נמצאים בצל אותן הדוגמאות ולכן מפחדים מאוד.

שאלה: למה שלא יחשבו שוב על שימוש בפצצות כאלה, כשזיכרון הזוועה כתוצאה מהטלת פצצות האטום יתפוגג?

תשובתי: זו דוגמה שאנחנו לא יכולים למחוק, זו דוגמה שכל אחד יכול להרגיש שהתוצאות ממנה הן סופניות, פשוט לא נשאר שום דבר. אי אפשר לצלם אפילו צל של אדם, כי לא נשאר מהאדם כלום, הוא הופך להיות אפס.

שאלה: בעל הסולם כתב על כך בשנות החמישים המוקדמות, ואז אולי באמת לא היה ברור לאן האנושות מתפתחת. אנחנו נמצאים היום יותר משבעים שנה לאחר מכן, האם גם היום עדיין לא ברור מה הכיוון של האנושות?

תשובתי: לגמרי לא ברור. לדוגמה, איראן רוצה נשק אטומי ואומרת מראש שהיא מוכנה להשתמש בו נגד ישראל. אבל לא רק נגד ישראל, יש עוד מדינות רבות סביבה שמפחדות שיהיה לאיראן נשק אטומי. עם זאת, האנושות לא יכולה לעשות דבר. איך יכול להיות שאנחנו לא מסוגלים לעצור זאת בכל העולם? ולהיפך, התחום מתפתח יותר ויותר וכל המדינות רוצות שיהיה להם ידע וכוח, "לא נשתמש אבל שיהיה", פצצת אטום הופכת להיות אמצעי להפגנת כוח ונותנת הרגשת ביטחון למדינות שמחזיקות בה. כמו נניח מדינת ישראל שאומרת, אם יגעו בנו לא תהיה לנו ברירה נעשה הכול כדי להגן על עצמנו, כולל שימוש בפצצת אטום. זה מה שקרה במלחמת יום הכיפורים, גולדה אמרה לכמה ממנהיגי העולם, שאם אין לנו ברירה אנחנו נשתמש בפצצת אטום.

שאלה: אם הסכנה כל כך ברורה לאנושות, שמדובר בנשק שאין ממנו דרך חזרה, איך יכול להיות שמדינות בכלל מעלות על הדעת אפשרות לצאת לעוד מלחמה עם נשק אטומי?

תשובתי: אתה מתייחס כאן לשתי הבחנות שונות לגמרי שבתוך האדם. הבחנה אחת לפיה אנחנו יכולים למחוק את כל הציוויליזציה שלנו עם הנשק האטומי. מצד שני אתה פונה לבני אדם ואומר שאנחנו יכולים לשלוט. אחד לא שייך לשני. אם שני הדברים היו קשורים יחד בתוך האדם, אז לא היו מתחילים אף מלחמה, כולל מלחמת אטום. למה שאצא למלחמה אם אני יכול להינזק, ובכלל מה התועלת מזה? אלא שברגע שאנחנו מחליטים להשתמש במערכת מלחמה אנחנו חושבים רק על כך שננצח, ואז לא פועלת עליי שום אזהרה ואיום של פצצות אטום. השנאה אוטמת לנו את כל התאים בשכל, את היכולת לראות, את היכולת להחליט בצורה נורמלית. הכול. השנאה עומדת לפני הכול, כי היא מגיעה ישירות מתוך האגו, מתוך הרצון לקבל, ומה שיקרה רגע אחרי, אני אפילו לא מסוגל לקחת את זה בחשבון. זו הבעיה ברצון לקבל של האדם, אם הוא מבצע מה שהוא רוצה ונניח שהוא רוצה למחוק מישהו, עבורו זה הכרחי, הוא לא מרגיש שיש "אחר כך". כך פועל האגו שלנו ולכן יש בו באמת פחד גדול.

 

מתוך שיחת כתבים, 3.8.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest