דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האבולוציה של התודעה

האבולוציה של התודעה

אנחנו מתחילים להתפתח ולגדול מהעולם הזה, מהמציאות הנמוכה ביותר, שירדה מעולם אין-סוף ב-125 מדרגות, דרך חמישה עולמות, עד לנקודה הנמוכה ביותר. כשניצוץ האור הגיע עד לדרגה הנמוכה ביותר, הוא פרץ מהמדרגה הרוחנית האחרונה אל העולם הזה והחל לעצב ולבנות בו את החומר.

החומר החל להצטבר, להיבנות, כל החלקים שלו התחילו להתחבר. בצורה כזאת, כבר החלה החזרה אחורנית, תיקון השבירה. מזה התחיל היקום שלנו: דרגות הטבע הדומם, הצומח והחי.

כל המדרגות האלה הן תוצאה של הצטברות החומר למבנים יותר ויותר מורכבים, שכל חלקיהם פועלים זה לטובת זה. כוח האור, כוח הטבע, מחבר את האלמנטים הנפרדים, וכך נוצר החומר הדומם עם כל המורכבות הפנימית שלו. החומר נוצר בזכות החיבור של חלקיקים מנוגדים לפי חוקים מסוימים.

לאחר מכן מופיע החומר הצומח, שבו החלקיקים המנוגדים מתקשרים למבנים מורכבים עוד יותר. הם מרוחקים זה מזה הרבה יותר, אך למרות זאת, הם מתחברים.

אחר כך מופיע החומר החי, שכל חלק שלו מרגיש את עצמו בנפרד ורוצה לשמור על קיומו בצורה אגואיסטית. אך בזכות כוח הטבע, כל אחד מהם בכל זאת מתחבר עם האחרים ויחד הם יוצרים את דרגת החי, גוף חי, שמסוגל להתקיים על אף שקיימים בתוכו סתירות וניגודים, וחיבור בין אלמנטים קוטביים.

יש כוח מיוחד שמחבר אותם: כוח האור, כוח הבורא, כוח ההשפעה ההדדית, למרות כוח הנברא, כוח הקבלה שנמצא בתוך כל אחד. שני הכוחות הללו מתחילים לפעול בהרמוניה משותפת.

ההרמוניה אינה אפשרית אם לא קיימים שני כוחות מנוגדים, שבכל זאת מתחברים למען מטרה אחת, למען אינטרס משותף כלשהו, למען איזשהו מצב גבוה יותר. והמצב הגבוה יותר הוא החיים הכלליים של הגוף: הצומח או החי.

ואחר כך, על ידי התפתחות החומר בדרגת החי, הוא מגיע לדרגת האדם שבעולם הזה, שהוא יצור מורכב עוד יותר, אגרסיבי יותר ואגואיסטי יותר. כל יצור ממדרגת "האדם בעולם הזה" מגלה שהוא מנוגד לכל שאר בני האדם.

וכשהוא מגיע עד לקצה של ההתפתחות האגואיסטית שלו, הוא מגלה, שאם הוא רוצה להמשיך להתקיים הלאה, הוא זקוק לכוח הנגדי, כוח ההשפעה. כי הרי התפתח בו כוח הקבלה, אבל מה לעשות איתו הלאה? הוא רק הורס אותנו. וכאן אנחנו מבינים שאנחנו חייבים לקבל את כוח ההשפעה, כוח החיבור.

ההרגשה של חוסר כוח החיבור, שבלעדיו לא נוכל להסתדר, זוהי הרגשת המשבר, הקריסה של הערכים הקודמים. היא מתגלה בצורה ישירה בתוך הקיום שלנו, בתוך החיים שלנו. בכל תחומי החיים, בכל עיסוקיו של האדם בעולם הזה, אנחנו מגלים שאיננו יכולים להיות באיזון, בהרמוניה, במה שנקרא "החיים".

הרי החיים בנויים על בסיס שני כוחות: קבלה והשפעה. ואם אנחנו פועלים רק בכוח אחד, כוח הקבלה, לא ניתן להתקיים. וכך, כתוצאה מההתפתחות שלנו, מהאבולוציה ההדרגתית שלנו, הטבע מוביל אותנו צעד אחר צעד אל המסקנה שנחוץ לנו גם הכוח השני, כוח החיבור.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 25.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
ממה מתחיל האדם
הנחיצות לאיחוד הבשילה
האינסטינקט הראשוני של התיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest