דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / דת אמיתית ודת של גלות

דת אמיתית ודת של גלות

שאלה: כפי שאני מבין, חכמת הקבלה יצאה מהיהדות וכל המקובלים מהעבר היו מאוד דתיים. מהו הקשר האמיתי בין חכמת הקבלה והדת?

תשובתי: חכמת הקבלה היא היסוד של ה"דת" האמיתית. בעל הסולם כותב על זה במאמר "מהות הדת ומטרתה".

שלושת הדתות העיקריות: יהדות, נצרות ואיסלם, מבוססות על הלימוד של אברהם אבינו. אבל אברהם גילה דווקא את חכמת הקבלה שנמצאת ביסודן של כל הדתות, ותיאר את הגילוי שלו בספר הקבלי, "ספר היצירה".

העיקרון העיקרי של הדת שהתגלתה על ידי אברהם הוא "ואהבת לרעך כמוך". כך גם כתוב: "ואהבת לרעך כמוך, כלל גדול בתורה". בעקרון זה כלולה כל המשמעות. או בצורה מינימלית: "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך".

כל התורה מדברת רק על יחסים טובים בין בני האדם. יחסים מסוג זה היו קיימים בעם ישראל לפני חורבן בית המקדש השני, לפני 2,000 שנה, שנחרב בגלל שנאת חינם שפרצה פתאום.

הכל מסתובב רק סביב נקודה אחת: יחסים טובים או רעים בין היהודים קובעים מה יקרה איתם ועם העולם כולו בכלל. זאת דווקא הסיבה לאנטישמיות, מפני שהעם היהודי לא יכול להגיע להסכמה בתוך עצמו ובגלל זה כל העולם סובל.

חכמת הקבלה מתעסקת רק באיך להשיג חיבור נכון בינינו, וזהו היסוד של כל הדת. ומה שנחשב לדת ב-2,000 השנים האחרונות, זה קיום של כל מיני מסורות שנראים לאדם כמספיקים.

זוהי הצורה שאותה מקבלת הדת בגלות, כשאנחנו מתנתקים מהעיקרון של "ואהבת לרעך כמוך", מההשתוקקות להתאחד. זו הצורה שבה העם היהודי היה חייב להתבשל 2,000 שנה, לצאת אל אומות העולם ולהתערבב איתם, ואחר כך לחזור לאדמתו.

אבל לאחר שחזרנו פיזית לארץ ישראל, אנחנו צריכים להחיות מחדש את חכמת הקבלה, שתחיה בינינו ותעזור לנו לבנות עָם ומדינה באותה הצורה כפי שזה היה פעם: באהבה ובאחדות בינינו.

אין לכך שום הגבלות. אם אדם לומד את שיטת החיבור, אז זה לא משנה אם הוא דתי או חילוני, מאיזו מדינה הוא הגיע, מאיזו קהילה, אם הוא גבר או אישה. כולם חייבים ללמוד את השיטה הזאת וכמה שיותר מהר, מפני שהעתיד הטוב שלנו תלוי בכך.

חכמת הקבלה מלמדת אותנו כיצד לממש את האיחוד הזה, ובאופן מעשי אפשר להרגיש זאת בזמן הסדנאות במעגלי החיבור הדיונים שאנחנו מעבירים בכל מקום. אלפי אנשים כבר עברו דרך "השולחנות העגולים" שלנו, והרגישו שתוך חצי שעה של דיון לפי השיטה של חכמת הקבלה, הם פתאום חווים הרגשה בלתי רגילה, מוארת מאוד, מעוררת השראה וחמה. וההרגשה הזאת מתפשטת על כל המשתתפים.

הערה: יצא לי להשתתף בכאלה סדנאות של שולחנות עגולים שמועברים על פי שיטת הקבלה העתיקה. ואני זוכר שבהתחלה האנשים שהתאספו היו מאוד סקפטיים ואפילו ציניים, הם הצטערו על הזמן המבוזבז. אבל בסוף הערב אנשים פשוט ריחפו מהתפעלות והתרגשות, היו נרגשים עד לדמעות וחיבקו זה את זה. זו הייתה התפרצות של כוח החיות, החום, שהמיס את כל הקרח והאדישות שמפרידים בין הלבבות שלנו.

מתוך תוכניתי ברדיו FM103, מתאריך 15.2.2015, לשמיעת קטע האודיאו, לחצו כאן.

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest