דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / דרך ארוכה בין סטריאוטיפים ותוויות

דרך ארוכה בין סטריאוטיפים ותוויות

בעל הסולם, במאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה": "הנה הדבר דומה לאגדה המובאת בחז"ל: שאשמדאי דחה את שלמה ארבע מאות פרסא מירושלים, בלי כסף ובלי מאום, וישב על כסאו בדמות שלמה, ושלמה היה מחזר על הפתחים. ובכל מקום שבא, אמר אני קהלת, ולא האמינו לו. כך היה הולך מעיר לעיר ומכריז אני שלמה."

"… כן הפילוסופיה ישבה לה על כסא הקבלה והשכלותיה יותר נוחות להבין, כי השקר מתקבל במהרה."

"…אולם כל עוד שהחכמה מתעלה, כן מתרוממת היא ונבדלת מהעם. וכיון שהיה חכם מכל אדם, ע"כ היה מרומם מהאדם. ואילו החכמים המצויינים, לא יכלו לעמוד על סוף דעתו ולהבינו."

באמת, איך יכול מקובל, שנמצא בדרגה גבוהה מאוד של ההשגה הרוחנית, להסביר משהו לבני האדם? גם כשהמחשבות של אנשים רבים אינן מרחיקות לכת מעבר לכיסם ושולחנם. מעבר לגבולות האלו האדם פשוט לא רואה כלום. מסך הטלוויזיה הוא קצה טווח הראייה שלו. ישנם אנשים שעדיין מתעניינים בחדשות ולאחרים אין אפילו ידיעות אלמנטריות על העולם שבו הם חיים.

על כך מעידות התוצאות של המבחנים והטסטים השונים. לדוגמה, בעת סכסוך בין רוסיה לגרוזיה, אמריקאים רבים החליטו שמדובר על פעולות מלחמה במדינת ג'ורג'יה בארה"ב. אפילו ידע בסיסי בגיאוגרפיה ובמיקום של המדינות השונות מתגלים כ"נכס לא בר השגה" בעולם ה"נאור".

ולכן קשה מאוד להסביר לבני אדם את חכמת הקבלה, העמוקה עד אין קץ, שמקורה בטבע האדם עצמו.

למעשה, האדם הוא מבולבל מאוד ואנחנו אפילו לא מתארים לעצמנו באיזו מידה.

אין צורך לצחוק על כך – זה הטבע שלנו. עד שהאנשים לא מממשים את הדרך, קשה להם להבין משהו.

כולנו עוברים מצבים שונים וגם משונים מאוד כביכול במהלך ההתפתחות שלנו, אך זה לא שטויות כלל – הם מאפשרים ללמוד טוב יותר את טבענו ולראות עד כמה הוא רחוק אפילו מההבנה הראשונית הבסיסית של טבע העולם הרוחני.

מסיבה זו, החכמים לא יכלו להבין את שלמה. עבורם זה קשה עוד יותר, הרי הם ספוגים בקונספטים פילוסופים שכליים, ובהתאם לכך מבולבלים יותר. מצד אחד, הם אינם מסוגלים לתפוס עמדה ניטראלית, ומצד שני, הם כבר פיתחו דעה קדומה על חכמת הקבלה, וליתר דיוק, על מה שהם הדביקו עליו את התווית של ה"קבלה". כך, שיוצא, שאנחנו מקווים לשווא למצוא את ההבנה אצל האינטלקטואלים, אצל בעלי הדיפלומות האוניברסיטאיות, הפוליטיקאים, המדענים, הפילוסופים ואצל המפורסמים.

אנחנו לא נמצא ביניהם אף אחד שראוי ומוכן לחכמת הקבלה. להיפך, או הגאווה או התחרותיות הספוגים עם שנות החכמה הופכים את האדם לאטום עד כדי כך שלא ניתן לנגוע בו. להיפך, אנשים רגילים בעלי השכלה רגילה שלא מבולבלים בגישה שלהם, לאחר ששומעים על מהות העניין, הם יכולים להשתנות. ועל פילוסופים מכל הסוגים חבל לבזבז את הזמן…

מתוך שיעור לפי המאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 25.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ואולי נסתדר ללא הכדורים משככי הכאבים?
מה יניע את האנושות לקבל את חכמת הקבלה?
להפריח את המיתוסים שמסביב לקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest