דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / גאולת השכינה מהגלות

גאולת השכינה מהגלות

מטרת הבריאה היא להטיב לנבראים, כלומר, לאפשר לנבראים להגיע לדרגת הבורא. לא יכולה להיות מתנה יותר גדולה או יותר קטנה, אלא דווקא ההטבה הזאת – הרצון לקבל חייב להיות שווה לאור, לרצון להשפיע.

כל התהליך של התפתחות הרצון מתרחש בתוך הרצון עצמו, בתוך הבנתו והשגתו, בהתרשמויות ובהתפעלויות שלו. אין שום "שינויים פיזיים", אלא כל השינויים הם בהתפעלויות הפנימיות של הרצון לקבל לעומת האור. אבל הנברא מרגיש את השינויים האלה כאילו הוא עובר ממקום למקום, בזמן, מבחין בשינויים הפנימיים שלו וסביבו.

ואף על פי שהנברא יכול לראות בכל רגע תמונה לגמרי הפוכה ולחשוב כאילו הוא נע מעולם לעולם, ממדרגה למדרגה, כל זה מתרחש רק בתוך התכונות הפנימיות שלו. בינתיים קשה לנו להבין זאת, מפני שאנחנו עדיין לא עברנו אף שינוי שמעביר אותנו מעולם לעולם, ממדרגה למדרגה. התהליך שהרצון לקבל עובר זהו תהליך הבירור והתיקון שמתממש על ידי המאמצים שהרצון לקבל עושה. בצורה כזאת הנברא בונה את הכלי שלו. אם התהליך מתקדם בצורה טבעית, בלי מאמץ, אז זה נקרא דרגות "דומם", "צומח" ו"חי", שמנוהלות על ידי האור.

אבל אם הנברא משקיע מאמץ בעצמו לפני שהאור משפיע עליו, אז כאילו הוא בעצמו מנהל את האור ועל ידי זה מבטא את חופש הבחירה שלו, את עצמאותו. לכן, מתוך כל מה שעובר עלינו מתחשבים רק במה שעשינו בעזרת היגיעה שלנו, לפי החלטתנו באותם המרווחים הקצרים של הבחירה החופשית שניתנו לנו.

לא דורשים מאיתנו יותר מזה. אבל במקומות שאנחנו מסוגלים להתחזק כדי להגיע להשתוות הצורה עם האור, שם אנחנו יכולים לממש את הבחירה החופשית שלנו. אנחנו נמצאים במצב מיוחד, מסביבנו נמצאים המון אנשים דומים לנו ויש לנו הזדמנות, במקום פעולות רוחניות לבצע בינתיים פעולות גשמיות.

למעשה, בינתיים הפעולות הללו הן לא בעל מנת להשפיע, הן אגואיסטיות. אבל באמצעותן אנחנו מבטאים את הרצון שלנו להגיע להשפעה, לערבות, לעזרה ולתמיכה הדדית ולחיבור. כך אנחנו מראים שברצוננו להגיע להשתוות הצורה עם הבורא, להגיע לדרגת האדם.

החיבור בינינו נקרא "שכינה", מקום לגילוי הבורא. ברצוננו לבנות בינינו רשת קשר שבה ישרור החיבור, עזרה ותמיכה הדדית ואיחוד. עד שבסופו של דבר הרשת תהיה כל כך צפופה שתהפוך לכלי, לנפח, שבתוכו תוכל להתגלות תכונת ההשפעה והאהבה ההדדית. במידת היגיעה שלנו להידמות להשפעה אמיתית, בתוך הכלי שלנו יאיר האור.

אם המאמצים שלנו עדיין לא כנים, לא מכוונים להשפעה אמיתית, אלא לטובתנו, אז האור לא יכול להתגלות בתוך הכלי ומאיר עלינו בצורת "אור מקיף". למעשה, הוא נמצא בפנים, אבל אנחנו רואים את הארתו מרחוק, מפני שעדיין לא יכולים להשתמש בו נכון.

בהדרגה, בזכות הארה מקיפה אנחנו מתקנים את הרצונות שלנו עד כדי כך שכבר יכולים לייצר כוונות להשפיע אמיתיות ברמה מסוימת של תרי"ג הרצונות, כלומר, להתחבר למען התועלת הכללית ולא התועלת האישית כפי שכל אחד חשב קודם. ואז האור מתחיל להתגלות במידת השתוות הצורה לאור. אז הכלי הכללי נקרא "שכינה", האור ששורה בה נקרא "שוכן", וגילוי האור נקרא "גאולה". האור מתגלה בתוך הכלי.

בינתיים, הכלי שלנו אינו מסוגל לקבל את האור, כלומר, את מרכיביו (החברים) שלא קשורים בהשפעה ובערבות הדדית אבל משתוקקים להגיע לזה, המצב הזה נקרא "גלות". גלות יכולה להיות בדרגות שונות, במצבים שונים. הגברת ההשתוקקות והחיסרון לאור קובעים את מידת צער הגלות. אם הצער שלנו לא אגואיסטי, אלא על כך שאנחנו לא מסוגלים להגיע לחיבור כדי לגרום נחת רוח לבורא, למקור האור, אז הוא מעורר את פעולת "האור המקיף" שמתקן אותנו, נותן לנו כוח להתחבר ומעלה אותנו לדרגת השכינה. כך אנחנו יוצאים מתוך הגלות ומתחברים עם הבורא.

המצבים הללו מתחלפים, גלות-גאולה ושוב גלות-גאולה. בזמננו אנחנו נמצאים בסיום הגלות האחרונה, על סף הגאולה האחרונה. חוק ההתאמה בין ה"אורות" ל"כלים" הביא אותנו לסיום התהליך הזה, לפעולה האחרונה. נקווה שאנחנו נרגיש את "השכינתא בגלותא" וכתוצאה מזה נגיע לגאולה!

מתוך ההכנה לשיעור, 27.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
בניית השכינה
חוזרים לחיבוק עם הבורא
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ב', "עניין שכינתא בגלותא"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest