דף הבית / המשבר ופתרונו / בתוך המשפחה אין צורך בגבורה

בתוך המשפחה אין צורך בגבורה

שאלה: כמומחה להדרכות אני יכול להעיד על כך, שיותר מחמישים אחוז מהאנשים מגיעים לקורסים דווקא בשל קשיים בבניית הקשר הזוגי.

זהו נושא מאוד כואב וקשה. האנשים אינם מבינים כיצד לבנות ולשמור על הקשר הכול כך חשוב בחייהם. לפעמים הם מתייאשים ומרימים ידיים, אבל עמוק בתוך ליבם הם בכל זאת משתוקקים לקרבה הזאת, אף על פי שהם אינם יודעים כיצד בונים אותה…

תשובתי: קודם כל יש להבין, שאנחנו עוברים כל הזמן דרך סידרת שינויים. אי אפשר להשוות בין זוגות מודרניים וזוגות ותיקים שחיו לפני חמישים או מאה שנה, ובמיוחד כאלה שחיו עוד לפני זה. אז האנשים היו מתקשרים הרבה יותר בקלות, הם היו מתחתנים עם בני כפרם, תמיד ידעו על איזו משפחה מדובר, הכירו את התרבות ואת החינוך האופייניים לה.

לכן, לא היו הפתעות בנישואין, אפילו התפריט המשפחתי העתידי היה ידוע מראש. האנשים היו יותר תלויים זה בזה, היו זקוקים יותר לעזרה הדדית. עקב חוסר זמן וכוח, האדם לא היה יכול לדאוג לעצמו לבד, לא יכול היה לבנות את חייו ולנהל משק בית בעצמו, להספיק לבשל, לכבס, לדאוג להסקה, וכולי.

בקיצור, בני הזוג היו זקוקים זה לזה כדי לשרוד. האדם פשוט לא ראה עתיד בלי חתונה ומשפחה בריאה. לבד הוא לא יכול היה לספק לעצמו אפילו נחיצות. אותו הדבר בנוגע לילדים. באופן כללי, כל החברה הייתה בנויה על מודל מדויק של משפחה בת שלושה דורות שלעתים היו חיים ביחד. הצעירים והמבוגרים היו תלויים אלה באלה, ולמעשה, היו יחידה בלתי נפרדת.

מצד שני, היום בגלל ההתפתחות הטכנולוגית והתקשורת הגלובלית הכול השתבש והשתנה. האדם לא זקוק יותר ל"חצי השני", הוא יכול בקלות לדאוג לעצמו ולחיות לבד. כתוצאה מזה, אנחנו לא תלויים יותר בבן או בת זוג והילדים כבר מגיל 11-12 מחכים להזדמנות לברוח מחסות הוריהם. בנוסף לכך, אין לנו זמן כדי להקדיש להם מספיק תשומת לב, שלא לדבר על העובדה שהם אינם מעורבים בניהול משק הבית כפי שהיה פעם.

ובכן, אם בעבר בני הזוג היו תומכים ביחד בבית המשותף, אז נכון להיום לא נשאר לנו באמת שום דבר משותף. המשפחה המודרנית בקלות "מתפרקת" לשני חלקים וכל חלק יכול להסתדר בעצמו. החוקים המודרניים עוזרים להם בכך וגם דעת הקהל לא רואה שום דבר רע אם אין לאדם משפחה. יש לו עבודה, תחביב, שאיפות בחייו שנמצאות בראש מעייניו וגם המון פיתויים שבגללם המשפחה נראית כהפרעה מיותרת.

אנחנו רואים שאנשים מחליפים בני זוג ובונים במשך חייהם מספר משפחות. מתוך מחקרים עולה, כי האדם המודרני לא יכול להישאר במסגרת משפחתית יותר מעשר עד חמש עשרה שנים. לא פלא שנכון להיום החלפת המשפחה היא רק עניין של זמן.

ובכן, תנאי חיי המשפחה השתנו בצורה קיצונית. אבל מצד שני המושג "משפחה" נשאר עדיין כדרישה פנימית (אצל נשים יותר, ואצל הגברים בתת-ההכרה). האנשים רוצים את זה, אך לא יודעים כיצד לממש זאת. לא לימדו אותם מה זה משפחה, כיצד לבנות אותה ומה אפשר לדרוש ממנה? כי מדובר על שותפות מורכבת בין הגבר לאישה שבה משתתפים גם ילדים וגם ההורים משני הצדדים.

לא מלמדים זאת בבתי הספר, וסדרות הטלוויזיה והבדיחות המגיעות מכל עבר, יוצרות לעתים יחס של זלזול. כל אחד רוצה להיראות כגיבור, ובימינו "גיבור" הוא זה שמקרין אדישות.

בסופו של דבר, אנחנו לא יודעים מהי משפחה. יש לנו חלום כלשהו על זה, אבל אין דוגמאות אמיתיות מהחיים. כאשר הצעירים מסתכלים על הוריהם, הם לא מוצאים בחייהם המשותפים שום דבר מושך במיוחד, כי הם נמצאים ב"נישות" שונות, בקושי נפגשים וכנראה בקושי מצאו זמן כדי "ליצור" אותו ובכך הסתיימו מאמציהם המשותפים. היכן כאן משק הבית המשותף? איפה יש משהו משותף, תמיכה בשניהם שמחייבת אותם לעבוד כדי לשרוד ולהמשיך את הדור ביחד? אין ביניהם התחייבות הדדית.

התעשייה והטכנולוגיה, החיים באינטרנט, כל אלה הרחיבו לנו את הגבולות. בעבר האנשים חיו במסגרת המשפחה והעבודה, היו קשורים חזק על ידי ניהול משק הבית המשותף, אבל פתאום העולם הגדול נכנס ישר לתוך הדירה שלנו ואנחנו עברנו ליחסים "מעורפלים" לא ברורים.

לכן, מסתבר שגם אם היום האנשים חושבים על משפחה, חסרים להם חינוך ודוגמה מול העיניים. הם צריכים לברר לעצמם מחדש מהי משפחה אמיתית. כדי שהאדם ישתנה, כדי שיוכל לקבל סיפוק מבנית חיי המשפחה, חייבים להעביר אותו דרך קורסים מעשיים מיוחדים המבוססים על פסיכולוגיה ומקיפים את כל המגוון של יחסי המשפחה. כאן אין מה לעשות בלי אמצעים חינוכיים אמיתיים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 195, 09.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
המשפחה היא מעלית למדרגה הבאה
המשפחה היא אמצעי לעליה הרוחנית
תא חברתי שבו מתרכז הכול

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest