דף הבית / חינוך, ילדים / בשביל מה ללמוד את העבר?

בשביל מה ללמוד את העבר?

laitman_2009-07_0229.jpg

שאלה: אפשר ללמוד את הקורס על התפתחות האגו של האדם לפי הדוגמה של ארבעה שלבים של התפתחות הטבע. האם אנחנו צריכים לבחון דברים אחרים בהקשר האבולוציוני הזה?

תשובה: לא. האבולוציה, ההיסטוריה, מנקודת המבט של התפתחות האגו, אלה הן צורות ומערכות היסטוריות שבהדרגה מצטברות ומתחלפות דווקא בזכות האגו, עם זה מתחלפות בפתאומיות, במשיכה עזה.

סוג אחד של פעילות חברתית, יחסים בין אנשים, טכניקה, טכנולוגיה מתחלף במשך כמה שנים או כמה עשרות שנים לסוג אחר, מהסיבה שסוג אחד מחייב ומפתח את הסוג השני. היחסים החברתיים התחלפו, זאת אומרת, הופיעו הדואר, הטלגרף, הטלפון, נוטריונים, אינטראקציה של פרלמנט וכו'. כלומר הכול מתחלף ברמה כולה, בשכבה שלמה של יחסים בין בני אדם.

אנחנו לומדים לא רק היסטוריה, אלא על ההתפתחות החברתית, הפוליטית, הכלכלית, הסוציאלית, הטכנולוגית, כלי העבודה והתעשייה, החקלאות. מכיוון שמהחקלאות תלויה ההגירה, מזה תלויה הדמוגרפיה, וממנה – עוד משהו. באופן כללי הכול כל כך קשור!

בנוסף, לזה קשורים גם השלבים: עידן הקרח, עידן הקרח הקטן, תקופה של שגשוג וכו'. אנחנו מקשרים לזה את האקולוגיה כולל גם האקלים. אנחנו רואים שכל זה – מערכת אחת שלמה.

שאלה: בשביל מה האדם צריך להרגיש את השלבים האלה?

תשובה: אם אני לא יודע מה היה אתמול, אני לא יכול לחשוב בצורה נכונה כלפי מחר. אני צריך לראות את כל המערכת הענקית שכל הזמן הייתה בתנועה והביאה אותנו למצב של היום. ואף על פי שהיא ממשיכה להניע את המצבים של הדומם, הצומח והחי שלנו, אבל, יחד עם זה, משאירה לנו הרמה הרביעית של ההתפתחות כמעין חופש בחירה משום שאנחנו צריכים להשלים אותו בעצמינו.

יוצא מזה, שאני כבר יכול לעשות איזו הערכת מצב, אני כבר רואה שאנחנו נמשיך קדימה. אבל אם אני לא מוסיף את ההשתתפות עצמית החופשית שלי, בהתקשרות הנכונה עם האחרים, בשינוי החופשי הנכון של עצמי ושל החברה, מראש, עוד לפני שקיבלתי מכה מאחור, אם אני לא מוסיף את זה, אז החלקים שלי הדומם, הצומח והחי בגסות ידחפו אותי קדימה ויעוררו בי את הפעולות המתאימות. זה יכול להיות מחלות מפחידות, רעידות אדמה, מהפכות מזעזעות וכו'.

אצלנו עוד אין ראיה ברורה של התהליך הזה, מפני שעדיין לא נצבר החומר הניסיוני הנדרש. אבל אנחנו כבר יכולים להניח בערך מהם סוגי המכות שנקבל, כמה דרבונים מאחור, אם לא נקדים את זה באיחוד שלנו, בשיתוף ההדדי, בשאיפה להרמוניה, לאיחוד.

לכן חשוב ללמוד את העבר.

מתוך שיחה מס' 12 על החינוך האינטגרלי, 16.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תחילת הגילוי
לפקוח לאנושות את העיניים
"חופש" כפוי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest