דף הבית / חינוך, ילדים / בריאות או עושק?

בריאות או עושק?

laitman_2010-10-03_7719-1_us.jpg

המצאנו הרבה מקצועות ותחומי פעילות מיותרים. ניקח למשל את מערכת הבריאות. הוריי וקרובי משפחה רבים היו רופאים. גם בין תלמידיי ישנם רופאים, מהם אני מקבל באופן קבוע מגוון רחב של נתונים סטטיסטיים.

אני עצמי התחלתי את ההשכלה הגבוהה שלי מלימודי הרפואה. אמנם יותר מאוחר, כשהבנתי שזה לא בשבילי, עברתי לתחום של קיברנטיקה רפואית וביו-קיברנטיקה, מתוך הרצון להבין את עקרונות מערכת החיים של הגוף האנושי. כשש שבע שנים הייתי קשור לתחום הזה באופן ישיר, שהיתי אז בלנינגרד, עבדתי במכון שהתמחה בתחום הזה. כל חיי אני נע סביב הרפואה, סביב הטיפול הרפואי, סביב הבעיות של יחסי אנוש.

ב-50-60 השנים האחרונות יכולתי להתבונן מקרוב בהתפתחות הרפואה, ואני רואה עד כמה היא "התקלקלה". כיום היא הפכה להיות עסק, ביזנס. זה קשור לבדיקות המיותרות, החיסונים, שגורמים לבעיות השונות, מקצועות שמיועדים להרחיב את משרד הבריאות וכלל המערכת. מופיעים אמצעים חדשים שמאפשרים "לחלוב" את האנשים. חלק ניכר מהתקציב הוצא על מערכת הבריאות, ובנוסף האנשים משלמים על כך.

יחד עם זאת, המטופלים מאבדים אמון ברופא, מכיוון שהוא חושב רק על רווחיו, להבדיל מרופאים של התקופות הקודמות, שהיו חייבים לשמור על הנאמנות כלפי בריאות האדם, ולרפא אותו אפילו ללא תשלום. כיום ללא תשלום נוסף אתה לא תשרוד, וגם לא תוכל לסמוך על הרופא, מפני שמה שחשוב לו זה לקבל כמה שיותר מטופלים ביום אחד ולשכוח מהם לאחר מכן. הרי גם הוא בן אדם.

בקיצור, הפכנו את הרפואה לביזנס אחד גדול. ולכן, מספיק פשוט לנקות את כל המערכת מהחלקים שנבנים על אנוכיות ומיועדים לשם שכר, הצלחה וכבוד – אז לפתע יתברר שלפחות 80% ממנה מיותרים. אני מכיר את התחום הזה מבפנים, מדובר על תעשייה ענקית.

פעם הראו בטלוויזיה בוגרי פקולטות למשפטים ואיך הם מקבלים את התעודות שלהם. הם מילאו אצטדיון שלם יחד עם קרוביהם, בשביל מה חברה צריכה כמות כזאת של עורכי דין, נוטריונים וכו'. רק כדי לתת להם אפשרות להרוויח כסף?

אנחנו מדברים על עבודה שחיונית לחיי האדם, שתאפשר לו לחיות באופן בסיסי, מכובד, ואת שאר הזמן להקדיש למערכת החינוך וההשכלה שנדרשת לבניית החברה הנכונה, שמבוססת על העקרונות של צדק חברתי וערבות הדדית. זאת אומרת, שאנחנו לא צריכים מקצועות כאלה. ורשימת המקצועות האלה היא ארוכה, יש לנו מה "לנקות".

שאלה: פעם היה רופא אחד כנגד כל המחלות, ובזמנינו צצו המון תחומי התמחות ברפואה ש"מנפחים" את המערכת. האם הכול כאן פיקטיבי או יש תוספות מוצדקות?

תשובה: חלק קטן מוצדק כמובן, רק חלק קטן. צריך לקחת בחשבון שרוב בעיות הבריאות נגרמות על ידי אורח חיינו, על ידי העבודות שבהן אנחנו עובדים, הייאוש, הסטרס, הלחץ, שאנחנו מרגישים, הזיהום… אם ניקח בחשבון כל מה שאנחנו מארגנים לעצמינו כתוצאה מהחיים הלא מאוזנים – אתה תראה שהמצב הכללי של הבריאות יכול היה יכול להיות שונה לחלוטין. ובנוגע לכך ישנה סטטיסטיקה משכנעת.

אילו האדם לא היה נמצא תחת לחץ תמידי, והיה לומד לחיות בחברה טובה ובהרגשה נעימה, בכך שהיה תומך ביחס טוב ללא מתח, בתמיכה הדדית, כל זה היה מחזק את בריאותנו. וכך הבעיות האקטואליות היו נעלמות לחלוטין.

אחרי הכול, מה המחיר שאנחנו משלמים עבור הזיהום או הסטרואידים שאנחנו מוסיפים למזון… הרסנו את כדור הארץ, לא נשארה לנו קרקע פורייה יותר. פעם, רוחב שכבת האדמה היה מטר-מטר וחצי, ועכשיו היא הפכה לחול.

צריך לראות את הבעיות כמכלול אחד, בקשר הדדי ביניהן. מספיק לאזן אפילו את הרובד הדק ביותר של המערכת. וזה כבר יביא לריפוי כללי – גם למשפחה, גם לאדם עצמו, ולילדים ולכל מערכת הבריאות, להכול.

מתוך שיחה מס' 7 על החיים החדשים, 04.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
רפואה זה עסק משתלם
האבטלה היא איום עולמי
הגיע הזמן להפסיק להחשיב את הכלכלות המפותחות כבטוחות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest