דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / בעל הסולם מדען מהפכן

בעל הסולם מדען מהפכן

הערה: בעל הסולם היה מהפכן שביצע מהפך בחכמת הקבלה. הוא היה שנוא מאוד על האחד ואהוב מאוד על האחר, אבל לא היה כלפיו יחס ממוצע.

הערה: בעל הסולם היה מהפכן שביצע מהפך בחכמת הקבלה. הוא היה שנוא מאוד על האחד ואהוב מאוד על האחר, אבל לא היה כלפיו יחס ממוצע.

תשובתי: כן. זה נכון. אנשים שהבינו אותו אהבו אותו, אלה שלא הבינו, באופן טבעי, שנאו אותו מאוד. היו אפילו אנשים שלאחר קבורתו היו באים לבית קברות ודרכו על קברו.

שאלה: האם מבחינתך בעל הסולם היה מהפכן?

תשובתי: כאשר התחלתי לקרוא  טקסטים של בעל הסולם נפקחו עיניי. לפני כן קראתי הרבה מאוד, כולל את רמח"ל, רמ"ק, הגאון מווילנה ועוד מקובלים רציניים שהיו פופולריים. הם באמת היו מקובלים גדולים. אבל לא ראיתי שאני מקבל משם משהו. לא נכנסתי לאותו זרם, לא הבנתי את השפה שלהם. הם לא אמרו לי שום דבר, למרות שכביכול שמעתי, קראתי ספרים, אבל זו אינה אותה מערכת הבעה שהייתה אמורה להתלבש בי.

אבל כאשר גיליתי את בעל הסולם, אמנם אינני יכול לומר שהכול היה מובן, אבל הרשימה אותי דרך הבעת הטקסט שלו, המערכת שלו, הגילוי שלו, כיצד הוא מדריך את הקורא "תסתכל לכאן, תסתכל לשם. עכשיו אתה רואה את ההבדל: כך או כך?". הייתה הרגשה שהמורה לומד איתך ומלמד אותך, משחק, שואל ועונה. אצל בעל הסולם הכול בנוי על שאלות ותשובות. במאמרים שלו תחילה הוא שואל שאלות, ואחר כך עונה עליהן. זה נכון מבחינה שיטתית.

שאלה: בכל זאת לא חיפשת הבעה מיסטית או רגשית, אלא דווקא הבעה מדעית?

תשובתי: כן. בוודאי, רק מדעית. כל השאר היה עבורי לא נכון, לא אמיתי, חשבתי שאין בו צורך ולגמרי לא חשוב.

שאלה: במה התבטאה המדעיות, המודרניות של שפתו של בעל הסולם?

תשובתי: לפחות בכך שהוא ציין: "במאמר הזה אני רוצה לברר כאלה וכאלה שאלות", והיה מונה נניח, 20 שאלות. אחר כך, באופן הדרגתי היה מברר שאלה אחר שאלה ומביא אותן לתוצאה מדויקת וברורה, בסיכום: "בסיכומו של דבר אנו מקבלים זה וזה".

כבוגר אוניברסיטה, חוקר מתחיל מבחינתי גישה כזאת בהחלט הייתה הכי קרובה והכי מובנת. הבנתי שלפני נמצא אדם רציני, ולא איזה דתי שנדמה לו משהו והוא רוצה לכפות עליי את דעתו בכך שהוא מבלבל אותי. בעל הסולם כמתודיסט בונה באופן מדויק שרשרת לוגיסטית וגישה מדעית.

מתוך שיעור וירטואלי, 10.03.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest