דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בנין גבוה, צריך יסוד עמוק

בנין גבוה, צריך יסוד עמוק

laitman_2010-05_ny_9684860a56_b-70.jpg

מאמרו של הרב"ש, "מהו היסוד שהקדושה נבנית עליו": "בבנין גשמי, אנו רואים, שכל מי שרוצה לבנות בנין, צריך מקודם לחפור יסוד. ועל היסוד הוא בונה את הבנין. ובחפירת היסוד, אנו רואים, שיש להבחין בין שצריכים לבנות בנין של קומה אחת, כלומר שהוא רוצה לבנות רק קומת קרקע, או בנין רב קומות. זאת אומרת, לפי גובה הקומות, בשיעור הזה צריך להיות חפירת היסוד בקרקע. לא פעם אחת חופרים את היסוד, אלא כל יום בונין את היסוד, בכדי שיהיה היסוד יותר בעומק. ואז הוא יכול לבנות בנין גבוה.

והסדר הזה נוהג גם ברוחניות. ומהי חפירה ברוחניות. היינו חסרון, שחופרים חסרון בהלב. כי לב נקרא רצון, ולב נקרא מלכות, ולב נקרא ארץ או קרקע. זאת אומרת, שמטרם שהולכים לבנות בנין, מוכרחים מקודם לחפור בארץ, ברצון…".

כדי שהנברא ידע את התנאים, שאיתם ניתן להיות דומה לבורא ולקיים את מטרת הבריאה, עליו לכלול בתוכו את כל התכונות של הבורא, בזו אחר זו. לכן, כל תכונותיו של הבורא, וכל תכונותיו של הנברא נכללים אלה באלה ונשזרים כך, שבנברא נשאר "רשימו" (התרשמות, התפעלות), מה זה אומר להיות דומה לבורא. זה מושׂג בדרך של שבירה שמתפשטת ממעלה למטה לכל עומקו של הרצון, מבחינה אפס ועד לבחינה הרביעית.

כך נוצרת התכללות הדדית מלאה בין תכונות הבורא ותכונות הנברא בצורה, של המטרה ההפוכה. כבר נמצאים בו שני פריטים, המנוגדים לגמרי למצב הסופי והמתוקן לחלוטין. וכאן מופיע הנברא האמיתי, "אדם", שמיועד בעתיד להפוך להיות דומה לבורא. מהמצב הזה הוא מתחיל לעלות בעצמו ולהשׂיג את הבורא, את תכונת ההשפעה האמיתית. כך מהתחלה הנברא מגיע לסיומו, לגמר התיקון.

הכל נבנה על הרצון לקבל, על חומר הבריאה. וככל שאנחנו משתמשים בו יותר, כך נוכל לבנות יותר, כלומר קודם צריך להתעמק לתוכו ולהרגיש לעומק, עד כמה הוא הפוך לבורא. זה אומר, שאנחנו חופרים בתוכו לעומק רב ולא מפחדים לגלות את הניגודיות וההופכיות שלו, אפילו שזו הרגשה לא נעימה ובדרך כלל מביאה יסורים. כי אנחנו הרי מגלים תכונה המנוגדת לטוב.

לאחר מכן, אנחנו מגיעים לנחיצות התיקון, מתחילים לבקש אור, את תכונת הבורא, כדי שהוא יתקן את תכונתו של הנברא. זה נקרא "לבנות בנין". אך אין האדם מסוגל לבנותו בעצמו, האור הוא שבונה. ואילו אנחנו צריכים לספק כלי, רצון, ולהביע במדויק את בקשתנו. אם אנחנו מבינים ומבקשים דווקא את מה שצריך כדי להתקדם לעוד מדרגה כלפי מעלה, לעוד "קומה" אחת, אז האור הזה מגיע ובונה אותה. כך אנחנו מתקדמים יותר ויותר הלאה.

היסוד שעליו נבנה הבנין הרוחני, זה הרצון לקבל את הרגשת ההופכיות שלנו. וככל שאנחנו חופרים לעומק למטה, כך גבוה יותר אנחנו יכולים לעלות.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 13.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מבט על הבורא מנקודת הנברא
עומק הנקודה
ה"לגו" הרב-מימדי של הבריאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest