דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / במה מיוחד תלמוד עשר הספירות

במה מיוחד תלמוד עשר הספירות

שאלה: בעל הסולם כתב פירוש על "עץ החיים" של האר"י, מה הוא הביע בספר זה?

תשובתי: אני למדתי גם את ספר "עץ החיים" עצמו, וגם את הפירוש הראשון של בעל הסולם עליו שנקרא "פנים מאירות ומסבירות". זהו ספר רציני. בעל הסולם, העביר אחר כך את כל החומר שצריך מתוכו ל"תלמוד עשר הספירות", אחרת היה בלתי אפשרי להבין את האר"י.

שאלה: במה "תלמוד עשר הספירות" מיוחד? לדבריך, דווקא שם נמצא ה"מאור המחזיר למוטב".

תשובתי: "תלמוד עשר הספירות" בנוי כמו ספר לימוד בפיזיקה של לנדאו וליפשיץ, שבו מפורטת כל הפיזיקה: מ"א" ועד "ת". או כמו שאמר מדען גרמני שתיאר את המתמטיקה: "נניח, שיש אפס ומשהו שנבדל מאפס". זהו, יותר לא צריך דבר! ומתוך הנחה זו הוא פתח את כל המתמטיקה.

יש נשמות, אנשים מיוחדים, שיכולים כביכול לדחות את עצמם מן הקביעה ההתחלתית, הבסיסית ביותר, כמו הקביעה שיש אור ויש משהו שנבדל מהאור, זוהי חכמת הקבלה.

דווקא זה מתואר ב"תלמוד עשר הספירות" כיסוד. כמו שנאמר אצל האר"י: "דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות".

שאלה: כל הספרים שלפני בעל הסולם, ויכול להיות, אפילו לפני האר"י, היו פירושים על החומש וכאן מדובר במשהו חדש לגמרי?

תשובתי: למעשה, כן. אי אפשר לומר ש"תלמוד עשר הספירות", הוא פירוש על התורה, למרות ששם, כמו גם בתורה, מתואר הכול מתחילת הבריאה.

אם ניצור ספר חדש בפיזיקה, אז צריך לתאר הכול החל מהניצוץ של האור העליון, שברא את העולם שלנו, את כל היקום. כיצד הכול התרחש, התרחב ממנו: נוצרו גזים, אחר כך גופים מוצקים וכולי. מפני שאם הפיזיקה זה מדע על העולם שלנו, אז היא צריכה להיות מוגשת, דווקא באופן כזה.

אנחנו פשוט לא יודעים זאת. אנחנו אוספים כל מיני "פירורים מהשולחן" ומתאימים משהו, מה שאנחנו יכולים לגלות על פני האדמה וזה מהווה את הנושא של המדעים שלנו. אבל באופן כללי, אם נדבר ברצינות, אז המדע צריך להתחיל מהלידה עצמה ולהתבסס עליה.

מקובלים משיגים את כל המתרחש עד הסוף, מלמטה למעלה, ולכן הם יכולים לתאר הכול מלמעלה למטה, מפני שהם משיגים את השורשים עצמם. זה אִפשר לבעל הסולם לכתוב פירוש מלא גם על כתבי האר"י ועל אותה תורה.

השם "תורה" נובע מהמילה "אור", ולא מהמילה "פפירוס" ("בייבלס"), כפי שתירגמו אותה לשפה היוונית. לכן אין שום בעיה לקחת את הטקסט של התורה ולהניח תחתיו את הטקסט הקבלי. זה מקנה לאדם הבנה על מה באמת מדובר בתורה.

אנחנו נותנים לאדם בהדרגה מושג על כך שלא מסופר בה בכלל על העולם שלנו ולא על עסקים גשמיים, למרות שכך זה מתואר, אלא רק על העבודה הפנימית של האדם, על השגתו את האור העליון, את הבורא.

מתוך שיעור וירטואלי, 16.10.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest