דף הבית / אקטואליה / בין תרבות לרוח (חיים חדשים – 586)

בין תרבות לרוח (חיים חדשים – 586)

תחום התרבות הוא שדה בו מתרחשת מלחמת דעות. יצירות רבות נוצרו מתוך שנאה. ודאי שמי שנמצא בשלטון רוצה להשפיע על החינוך והתרבות, כך קורה בכל העולם. (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי וטל מנדלבאום)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "בין תרבות לרוח".

לצפייה/האזנה: WMV וידאו | MP3 אודיו | MP4 וידאו

להורדת התוכנית: WMV וידאו | MP3 אודיו | MP4 וידאו

תקציר השיחה:

תחום התרבות הוא שדה בו מתרחשת מלחמת דעות. יצירות רבות נוצרו מתוך שנאה. ודאי שמי שנמצא בשלטון רוצה להשפיע על החינוך והתרבות, כך קורה בכל העולם.

אמן או יוצר ניחן בכישרון. זה לא אומר שמבחינה נפשית הוא מפותח יותר מאחרים. אינספור ספרים ומחזות נכתבו על ידי אנשים ששנאו את האנושות, הם לא אנשי רוח.

אדם עם נפש מפותחת הוא אדם שיש בו אהבה לזולת, וזה יכול להיות האדם הפשוט ביותר. השכלה וידע תרבותי נרחב לא קובעים האם אדם יהיה טוב לזולת או רע. המדידה היא לפי ליבו של האדם, יחסו לזולת, לא על פי כמה הוא למד.

לימוד חכמת הקבלה משנה את האדם לטובה, מתקן את טבעו האגואיסטי. איש רוח הוא אדם רוחני, שמחשיב את היחס הטוב בין בני אדם מעל כל דבר אחר. איש רוח הוא אדם שנמצא מעל החומר, מעל היחסים האגואיסטיים בין אנשים. אדם רוחני לא מבקר אחרים כי הוא מבין שהם בני אדם, ושיצר לב האדם רע מנעוריו. הוא יודע שטבע האדם לנצל הכול לטובתו, לדכא אחרים, והוא שואף לעזור לו להתעלות מעל זה.

גם אם אתה משכיל, יוצר או פילוסוף, אין זה אומר שאתה איש רוח, שאתה מעל האגו. איש תרבות הוא מי שלכל אדם בעולם נעים להיות לידו, הוא אינו מתגאה ואינו מזלזל באחר. משמעותה של התרבות היא להכיר את טבע האדם, ומתוך כך להתייחס לכולם באהבה ובהבנה.

התרבות הישראלית המקורית היא תרבות המבוססת כולה על "ואהבת לרעך כמוך", מהבסיס הזה התחיל עם ישראל. כדי להגיע לכך, דרוש תהליך חינוכי שיהפוך אדם לתרבותי, שישנה את טבעו הרע.

אבל העיסוק ביצירה ואמנות הופך אנשים לאגואיסטים יותר מאחרים, הם לא אשמים, האגו הגדול שנבנה בהם לא מאפשר להם לשבת בשקט, והם חייבים להתבטא. אך טבעי הוא שאדם כזה יזלזל באחרים, לא יראה בהם שווים, לא ירצה להתקרב.

תהליך חינוכי שיהפוך את טבע האדם לטוב, יעשה שימוש מושכל באמנות וביצירה. לדוגמה, תיאטרון ימחיש מה מצבנו הנוכחי, לאן הוא עלול לדרדר אותנו ומהו התיקון הנחוץ.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest