דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בונים את הבית שלנו

בונים את הבית שלנו

בעל הסולם, "מבוא לספר הזוהר", כ"ו: "וכן לא יוציא לפועל משהו, בזמן הבניין, אלא לפי הפרטים, הערוכים לו בתכנית המחשבתית… באופן, שאין לך כל פרט קטן, המחודש בעוה"ז, שלא יהיה נמשך מא"ס ב"ה, מבחינת מצב הא' של הנשמות. ומא"ס ב"ה, נמשך אל עולם האצילות, דהיינו ליחס הפרטי, השייך לדבר, המחודש בעוה"ז בפועל. ומעולם האצילות, נמשך החידוש, לג' העולמות בי"ע, ששם מתגלה החידוש, בפועל ממש. ויוצא שם מבחינת אלקיות לבחינת נברא. וליצירה, ולעשיה. עד שנמשך לתחתון, הנמצא בעוה"ז".

נברא רק דבר אחד: רצון. ובתוך הרצון הזה הנברא קיים, בתוכו הוא מרגיש, חושב ומבין. ככל שהרצון שלו גדול יותר, כך הוא יכול להרגיש ולהבין יותר. ככל שהרצון שלו רבגוני יותר, כך הוא יכול לתפוס יותר אופנים של המציאות.

אם הרצון של הנברא היה נשאר כמו שהוא נברא, הוא לא היה מרגיש כלום. הדבר נובע מד' בחינות דאור ישר. ההתפתחות שלנו החלה כאשר האור התחיל להשפיע על הרצון שנברא יש מאין. לכל אורך הדרך הזאת הרצון התפתח על ידי האור, קיבל ממנו תכונות, שינויים, דחפים לפעולה. בתוך האור נמצאת מחשבת הבריאה, ולכן, כאשר הרצון נברא על ידי האור, המחשבה הזאת החלה להתממש בו.

כשהרצון התפתח, הוא התחיל לקלוט מהאור כל מיני השפעות, שהפכו עבורו לקבלה. הוא מקבל, מרגיש, מבין ומגיב. כל פעולה של האור יזמה את מנגנון השינויים הזה בתוך הרצון: הוא ספג שוב ושוב, הרגיש, הבין והגיב, אינסוף פעמים.

למעשה האור הוא קבוע ולא זז, הוא רק מציג את עצמו כלפי הרצון באופן כזה. דווקא בתוך הרצון מתרחשים כל השינויים, עד שהוא לא "יתהפך" כל כך הרבה מספר פעמים ולא יצבור כל כך הרבה שינויים, שיגרמו לו לעצור ולהתחיל את דרכו בחזרה. האור נמצא במנוחה, ומממש את התוכנית הפנימית שלו, שמובילה את הרצון בחזרה אליו, אבל כדי שהוא בעצמו ירצה להימצא באותה הנקודה שבה האור הוליד אותו ולהצדיק את הלידה שלו. בכך הוא מצדיק ומבין את האור.

כל הדרך אל העולם שלנו ובחזרה ממומשת באמצעות האור. כשהאור מאיר לרצון ומתרחק ממנו, נעשית ההתפשטות ממעלה למטה, ולאחר מכן האור עובר לפעולה ההפוכה, והנברא מתחיל להתקרב אליו, אך הוא כבר מתקרב באופן הכרתי, כשהוא רוצה לחזור אל האור, כלומר להידמות לו. ואז הוא מקבל את האור המקיף שיעזור לו והוא כל הזמן רוצה לרכוש במקום זה את האור הפנימי, במילים אחרות, להפוך להיות כמוהו.

לפי הבחירה החופשית שלי, האור משפיע עליי ומשנה אותי. ואז אני רוכש השתוות, והאור הפנימי מתפשט בתוכי. זאת מידת ההשפעה שלי. כך, מרחוק, הרצון לקבל חוזר אל האור ונכלל בתוכו.

בכך אנחנו משיגים את התוכנית ההתחלתית של הבורא, ואחר כך, כל מיני חלקים כלליים של "שרטוט הבנייה". ה"שרטוט" עצמו נמצא בעולם האצילות, ואנחנו נמצאים בעולמות בי"ע ועוסקים במימושו, בתיקון של חומר הרצון. בדומה לאדריכל, האדם בונה את ביתו ורוכש שליטה על הכלי שלו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מבוא לספר הזוהר", 03.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
התיאוריה של הכול או שהכול בתיאוריה?
האדם בורא את ההתפתחות של עצמו
האור בכלי: לא סתם ממלא אלא ממש מחלחל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest