דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ארבעת הבחינות של האור

ארבעת הבחינות של האור

שאלה: מה זו הבחינה הראשונה, השנייה, השלישית והרביעית ב-ד' בחינות דאור ישר?

תשובתי: הבחינה הראשונה היא האור שיוצא מהבורא, שכולו טוב ונקרא "אור חכמה". אחריו יש עוד שלושה שלבים: "בינה", "זעיר אנפין", "מלכות". האור עובר דרך ארבע הבחינות האלו ומגיע לנברא.

שאלה: כשאומרים בחינה ראשונה, שנייה, שלישית ורביעית, מי המבחין בשלבים?

תשובתי: האור בעצמו. בבחינה הראשונה האור רוצה להגיע לנברא, לרצון לקבל של הנברא ולמלא אותו. בבחינה השנייה, הבינה, הוא רוצה לשנות את עצמו ומשנה את הטבע שלו במקצת, והאור שעובר דרכו נקרא כבר "אור חסדים". בבחינה השלישית, האור מורכב מבחינה א' ומבחינה ב' ונחלש, ולכן הוא נקרא אור "זעיר אנפין" – פנים קטנות, הוא נעשה הרבה הרבה יותר חלש ולכן נקרא "זעיר". ובבחינה הרביעית, האור כבר נכנס לרצון לקבל מלכתחילה כך, וממלא את הרצון לקבל בכל מה שאפשר.

שאלה: אי אפשר היה לוותר על איזה שלב בתהליך הזה?

תשובתי: לא, כי כל השלבים הללו הכרחיים כדי שהנברא, שנמצא בבחינה ד', האחרונה, ירגיש שהוא מקבל טוב מהבורא. אין שום צורה אחרת שהנברא יכול לקבל מהבורא, אלא רק דרך ד' הבחינות האלו.

מתוך התוכנית "מושגי יסוד בחכמת הקבלה", 16.1.2024

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest