דף הבית / כלכלה / כסף / אפשר ללכת בדרך אחרת

אפשר ללכת בדרך אחרת

דעתו של פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה: "כשדיויד קמרון הפך לראש ממשלת בריטניה, הוא התחיל מייד לממש את תוכנית הקיצוצים בהוצאות, מתוך אמונה שהדבר יגרום לצמיחה כלכלית.

ועכשיו התוצאות לפנינו, והתמונה שמתקבלת מבישה: כתוצאה מהצנע, יוון שקועה במשבר. בדו"ח סודי של האיחוד האירופי מצוין שהתוכנית הקיימת אינה עובדת. הכלכלה הבריטית מסתובבת על ריק דווקא בהשפעת צעדי הצנע, והביטחון מצידם של הצרכנים והעסקים ירד בצורה דרסטית, ולא עלה. להציל את הבנקים בצורה כזאת – זה לא מתכון לשגשוג.

איסלנד הייתה צריכה להיות הדוגמא לאסון כלכלי. הבנקאים שברחו השאירו את המדינה עם חובות ענק, במצב חסר תקווה. כשכולם הצילו את הבנקים והכריחו את החברה לשלם, איסלנד אפשרה לבנקים לפשוט רגל והרחיבה את רשת ההגנה החברתית. כשכולם היו עסוקים בלרצות את המשקיעים הזרים, איסלנד הטילה הגבלות זמניות על תנועות ההון, על מנת לאפשר לעצמה מרחב תמרון.

ומה קורה היום באיסלנד? המדינה הצליחה לעצור גם את העלייה באבטלה וגם את הסבל של השכבות הפגיעות ביותר של החברה. רשת ההגנה החברתית ניצלה, בדומה למערכת ההתחייבויות הציבוריות בפני האזרחים. כשכולם מצפים לאסון הרסני, תוצאה שכזאת יכולה להיחשב כמעט כמו ניצחון. וזהו שיעור חשוב לכל האחרים".

ידיעות קודמות בנושא:
לאירופה אין מושג איך לצאת מהמשבר
ארה"ב ואירופה – אותן הבעיות, אותם הפיתרונות, אותה התוצאה
המשבר – דעות המומחים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest