דף הבית / המשבר ופתרונו / אנטי-גלובליזציה וממשלה עולמית

אנטי-גלובליזציה וממשלה עולמית

מתוך הכנס בנובוסיבירסק, שיעור מס' 2

שאלה: הגלובליזציה היא למעשה דוגמה לאיחוד של כל העולם. אך כיצד אתה מסביר את התנועות נגד הגלובליזציה? הכוונה היא ליצירת ממשלה כלל עולמית שאינה מתקבלת על ידי רבים.

תשובה: העניין הוא, שההגדרה של הגלובליזציה-אינטגרציה מתפרשת אצל רבים בצורות שונות. אני מתכוון לחיבור המאולץ של העולם והתלות ההכרחית של כל אחד בשני.

זה עדיין לא מתבטא בהכול, ישנם תחומים שבהם זה מתבטא יותר וישנם שבהם פחות, אך מיום ליום זה מתגבר. הטבע מתקדם לאינטגרציה ואין מנוס מזה. אנחנו חייבים לראות מה מתרחש בתוך הטבע, ולא מה מוצא חן בעיני האנשים ומה לא על בסיס האינטרסים הפרטיים שלהם.

כך שהעולם נהיה גלובלי לא לפי רצוננו. אנחנו אגואיסטים ובכלל איננו מרגישים בכך צורך. אנחנו רואים היום שכבר איננו מסוגלים לנהל את העולם. האנשים מסכימים עם האפשרות למלחמה. מורגשת תשישות, חוסר אונים, חסר להם ביד האמצעי שינהל את האירועים.

אנחנו נמצאים ברשת אחת עם כל העולם, עכשיו זה מתבטא יותר ויותר, ודרך אגב, ישנן כבר עבודות מדעיות רבות בנושא. אני מקווה שהמאמצים הפנימיים שלנו יעוררו בעולם, דרך הרשת המשותפת הזאת, את ההרגשה וההבנה שאנחנו קשורים באופן הדדי, ועד כדי כך, שלא יכול להיות טוב למישהו אחד כאשר רע לשני. אין לאן לברוח. זה כמו במשפחה: אם נוצרת בעיה עם מישהו מבני המשפחה, אז זוהי גם הבעיה שלך, אתה כבר קשור לכולם! כך אנחנו נרגיש את כולם ללא קשר למרחקים או לשום דבר אחר.

זוהי הרגשה שבאה בהדרגה והיא תתבטא בכולנו. היא עלולה לעורר בעולם בעיות גדולות מפני שבאמת קיימים המון מתנגדים לגלובליזציה. ובהחלט אפשר להבין אותם.

"בואו נתנתק!", לכל אחד מאיתנו מייד מופיע הרצון לעזוב לאן שהוא לאלסקה ולחיות שם בשקט ובשלווה. "כמה שאחיה, אבל אחיה בשקט. למה אני צריך כל היום לחשוב על הגלובליות הזאת?", כך שקיימים זרמים הגנתיים (פרוטקציוניסטים) למיניהם, דחף של הממשלות להתגונן. אנחנו רואים מה קורה באירופה: להיפרד או לא להיפרד. לא נוכל להיפרד. לא מסוגלים!

לפני כמה חודשים כשנסעתי לכנס באיטליה, הייתה לי פגישה עם נציג האיחוד האירופי. שוחחנו במשך שעה וחצי. הם מבינים מצוין שאסור להיפרד, שאנחנו כבר כולנו קשורים. וזה אפילו לא עניין של הבנקים והברית הצבאית. פשוט היום לא תוכל להתנתק. תוכל לבודד מדינה נפרדת כלשהי אך בכך תגרום להשמדתה. כך שהגלובליזציה היא כבר עובדה.

אז מה עושים איתה? לאנושות אין לכך שום כלים. מפני שניתן לנהל את הגלובליות רק בתנאי שאתה בעצמך גלובלי. אם יש לך הרגשות גלובליות, תודעה גלובלית, גישה גלובלית. אתה אמור להפוך לאינטגרלי מבפנים ולהרגיש את כל המערכת הזאת בצורה אנלוגית, כללית, סגורה. אמנם אנחנו בתוכנו לא מנוהלים בצורה כזאת, אנחנו אגואיסטים. כאשר אתה מתעלה מעל האגו אתה מתחיל להרגיש כיצד פועלת המערכת האינטגרלית האנלוגית שבה הכול קשור באופן הדדי.

נניח, כמו במשפחה אחת גדולה של 20 איש. תארו לעצמכם איך אתם פותרים בתוכה את הבעיות שלכם. על השולחן ישנם כמה אלפים שהרווחתם וצריכים להשקיע אותם במשפחה. בדיוק כמו שאתם לוקחים בחשבון את כולם על מנת לפתור את בעיות המשפחה, כך אתם צריכים לקחת בחשבון את כל בעיות העולם כדי לפתור אותן היום. מי מסוגל לעשות זאת?

הרצון להתנתק הוא עצום, הוא כאילו משחרר אותנו מכאב הראש הזה, אך כבר אי אפשר להתנתק.

חכמת הקבלה מדברת על כך שיכולה להיות מלחמת עולם על מנת להכריח את האנשים דרך הייסורים בכל זאת להכיר בכך שהעולם הוא גלובלי ואינטגרלי ושחייבים לפתור את הכול בצורה אחרת. אבל איך? על ידי התעלות מעל האגו, זוהי הדרגה הבאה של ההתפתחות שלנו. הטבע יחד איתנו הגיע לסוף ההתפתחות של רמת החי האגואיסטית, וחייבת להתפתח רמת ה"אדם". היא עדיין אינה בטבע. ה"אדם" הוא גבוה יותר מה"בהמה" שבנו. זה מה שאנחנו צריכים לפתח בנו בעצמנו, לשם כך ניתנה לנו הבחירה החופשית.

בנוגע לממשלה עולמית, היום עדיין אי אפשר לייסד אותה. אתם רואים איך מנהיגי אירופה הרוויחו על חשבון הרעיון הזה ולא חושבים יותר על כלום. ניתן לעצב הנהגה עולמית רק מתוך אותם האנשים שהתעלו מעל האגו ומרגישים ומבינים את כל המערכת הזאת. ואם לא, אז יקרה כמו עם השלטון הסובייטי.

אפילו לא מספיק שהממשלה העולמית תהיה מורכבת מאנשים שהתעלו מעל האגו. את מי היא תנהל? מי יקשיב לה? הרי כל השאר גם הם אגואיסטים.

לכן, קודם כל חייבים לעסוק בחינוך האינטגרלי. צריכים לחנך את האנשים, למשוך אותם עד רמה כזאת שהם יתחילו להבין שאין ברירה, חייבים לעלות מעל עצמנו. אנחנו צריכים לחשוב שלכולם תהיה אותה רמת חיים הכרחית, סבירה, ואת כל השאר להשקיע רק בחיבור. או שהחיים יכריחו או שנחנך את עצמנו בצורה כזאת. לכן הבעיה היא רק בחינוך האינטגרלי.

מתוך הכנס בנובוסיבירסק, שיעור מס' 2, 07.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לצעוד יחד עם העולם
על הגלובליזציה
רוח השינויים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest