דף הבית / כלכלה / כסף / אמריקה ואירופה טובעות יחד

אמריקה ואירופה טובעות יחד

photo_rav_gh70_125.jpg

גדעון רחמן, בעל הטור הראשי לענייני חוץ במגזין The Financial Times פרסם מאמר "America and Europe sinking together" (אמריקה ואירופה טובעות יחד) על הדמיון והשוני במשבר, משני צידי האוקיינוס האטלנטי: "כל עוד בוושינגטון מתווכחים על הגבול המקסימלי האפשרי של החוב המדיני, בבריסל הם מצאו את עצמם על סף תהום של חובות. אך הבעיה העיקרית משני צידי האוקיינוס היא זהה. גם בארה"ב וגם באיחוד האירופאי קיימים אמצעים תקציביים שיצאו מכלל שליטה, וכמו כן מערכות פוליטיות עם תפקוד לקוי שאינן מסוגלות לפתור את הבעיה. אמריקה ואירופה מצאו את עצמן באותה הסירה הטובעת.

הרעיון שאירופה וארה"ב מהוות שני צדדים של אותה הבעיה, החל לחלחל בהדרגה אצל בני האדם, מאחר ושנים רבות נציגי האליטות משני צידי האוקיינוס האטלנטי הדגישו את ההבדלים בין המודלים של ההתפתחות האמריקאית והאירופאית. יש ללא ספק יותר קווי דמיון בין הבעיות של שני הגושים, מאשר הבדלים: גדילתו של החוב, כלכלה חלשה, שירות סוציאלי יקר, פחד מפני יום המחר ומבוי סתום פוליטי.

על פי דעתם של המבקרים הסיניים, המערב צריך להפסיק "ללמד" את סין, ולשׂים לב לעומק הבעיות שבהן נתקלו ארה"ב והאיחוד האירופאי. אך אם המערב יתחיל להשתמש במדיניות מגן ופיקוח על תנועות ההון, אז גם סין תיתקל במשבר כלכלי ופוליטי.

תגובתי: הגענו! הגענו להבנה ולהכרה בתלות ההדדית, הכלל-עולמית ובמבוי הסתום. ההכרה היא כבר צעד קדימה. ובהמשך, או שנגיע לעולם החדש דרך מלחמה, או שנגיע ישירות לעולם החדש.

ידיעות קודמות בנושא:
הצלתו של האיחוד האירופי תלויה באיחוד העולם כולו
אין מוצא מהמבוי הסתום הזה
מה זה משבר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest