דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אמצעי התיקון היחיד

אמצעי התיקון היחיד

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", סעיף כ"ה:

"ונראה את הקושיא הא', שמדמים את עצמם, שיכולים לקיים כל התורה כולה, גם בלי ידיעת חכמת הקבלה – הנה אני אומר להם: "אדרבא, אם תוכלו לקיים, לימוד התורה וקיום המצוות, כהלכתן לשמה, דהיינו כדי לעשות נ"ר ליוצר ב"ה בלבד, אז אינכם צריכים באמת ללימוד הקבלה, כי אז נאמר עליכם "נשמת אדם תלמדנו".

אבל אם עבר עליכם, העסק בתורה שלא לשמה, יותר מג' שנים לדר"י, וה' שנים לת"ק, הרי הברייתא מזהירה אתכם, שלא תראו סימן יפה עוד, בדרך הזה, שאתם דורכים. ולמה לכם להשלות נפשכם, בתקות שוא, בשעה, שיש לכם תחבולה כל כך קרובה ובטוחה, כמו הלימוד של חכמת הקבלה."

רק על ידי איחוד, "כאיש אחד בלב אחד" אפשר לתקן את הרצון שלנו, כך שהוא יהיה במלואו מכוון להשפעה. אז אנחנו נהפוך לכלי, לרצון, שמוכן להשפעה, ובסופו של דבר נשיג את המטרה – דבקות עם הבורא.

השאלה היא, האם זה אפשרי ללא לימוד חכמת הקבלה? וכפי שאנחנו יודעים, התשובה היא שלילית – אי אפשר. כי האור שמגיע כדי לתקן את האדם מתגלה רק באמצעות חכמת הקבלה. דווקא היא מביאה אור לנשמות הגסות והמקולקלות שלנו, ושום חכמה אחרת לא תעזור לנו בזה.

וחוץ מזה, ללא חכמת הקבלה אנחנו אפילו לא יודעים בשביל מה אנחנו לומדים. כי היא כוללת בתוכה חלקי מבוא, חלקי הסבר, בשביל מה נברא האדם, בשביל מה דרושה התורה ואיך בדיוק להשתמש בה לפי ייעודה, רק לצורך תיקון טבע האדם והחיבור בין האנשים, כדי שהם יהפכו לאחד שלם ובזה יהיו דומים לאור, כדי שתישבר אותה המחיצה שבין כל אחד ואחד, שנקרא "פרעה" וששולט עליהם.

על ידי לימוד חכמת הקבלה, אנחנו נבין במה הבחירה החופשית שלנו ואיפה בדיוק צריך להשקיע את כל המאמצים. אבל אם האדם סתם לומד את הכתבים: תנ"ך, תלמוד וכולי, אז זה לא מספיק כדי להבין מה נדרש ממנו.

בסוף הגלות אנחנו הגענו לכאלה רצונות נבזיים, שאפילו בעזרתה של חכמת הקבלה קשה לנו להעריך בצורה נכונה ולתרגם נכון את המונחים וההגדרות, בזה שמפנים אותם לאדם עצמו, לֵמה שקורה בתוכו. מתוך החלק שנקרא "תפיסת המציאות" אנחנו יודעים, שלמעשה הכול נמצא בתוכנו. ובכל זאת, עדיין קשה לנו מאוד "לשנות את זווית הראייה", להעביר את המבט מבחוץ פנימה ולראות ששם נמצא כל העולם ושם נמצא המקום הדורש תיקון.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 22.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הגיע הזמן להשתנות
צרות של תלמידים שנשארו כיתה
החיים הם טובים, אם אתה מבין את משמעותם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest