דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אם הנעורים היו יודעים…

אם הנעורים היו יודעים…

העולם שלנו מחולק לארבע קטגוריות: הטבע הדומם, צומח וחי ודרגת האדם, לא בהתגלמות הגשמית שלו, אלא בספירה הרוחנית. כי במה אנחנו שונים מבעלי החיים? – במהותנו הפנימית, בהתפתחות הפנימית שלנו, ואילו מבחינה פיזיולוגית אנחנו שייכים לאותו עולם החי.

לכן אנחנו צריכים גם כן לצאת מחוץ לגבולות של המושגים כמו זמן, תנועה ומקום, האופייניים לשלושת הדרגות הללו, דומם, צומח וחי, ולחיות בדרגת האדם. את המדרגה הזאת אנחנו בינתיים לא משיגים, אבל היא מחכה לנו.

שאלה: בהביטם אל העבר בסוף חייהם, אנשים מבוגרים מצטערים על הזמן שבוזבז במרדף חסר תועלת אחר תענוגים גשמיים. הם מתחילים להרגיש, שהכוח שממלא את העולם זה כוח של השפעה ואהבה, ומצטערים על כך שעבדו כל כך קשה ולא הקדישו מספיק זמן לילדים, למשפחה ולחברים.

מה מרגישים זקנים, בהביטם לאחור אל עברם, מה לא מגלים הצעירים שכל החיים עוד לפניהם? מהי אותה חכמת החיים שרוכשים המבוגרים ולכן מצטערים על הזמן האבוד, ואילו הצעירים בתחילת חייהם לא יודעים עליה?

תשובתי: למבוגרים ולצעירים יש הבדל באמצעי התענוג ובמקור התענוג. הצעירים חושבים שמקורות התענוגים, זה אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד ומושכלות, וכל אחד רוצה להשיג אותם. ואילו המבוגרים כבר מבינים, שבכל זה אין מילוי אמיתי.

יש מילויים גשמיים של אוכל, מין, משפחה, עושר, כבוד מושכלות, אבל התענוג האמיתי מסתתר רק בקשר טוב בין בני אדם, באהבה, ביחסים כנים. ועל זה הם מצטערים, שלא השקיעו מספיק בלהשיג כזה קשר, ליהנות ממנו וליהנות לאחרים.

לכן החינוך האינטגרלי צריך לתת לאנשים לא רק ידע על כך, אלא גם הוכחות, כי הצעירים לא כל כך רוצים להקשיב. עבורם כל החיים עכשיו מורכבים מזה, כדי לקבל כמה שיותר תענוגים, שטמונים בתוכנית הפנימית שלהם, אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות. ולמעשה התענוג האמיתי אינו תלוי בזמן, לא מוגבל על ידי מרחק, אלא הוא טמון רק ביחסים כנים בין בני אדם, אהבת הזולת.

את המילוי האמיתי האדם מרגיש רק במקרה שהוא מתקשר עם שאר בני האדם ובקשר ביניהם הם מתחילים לגלות יחסים אמיתיים וכנים, השפעה הדדית.

אז בקשר הזה הם מגלים את ההרגשה של חיים נצחיים, וזה כבר שייך לדרגת "אדם", מעל לדרגה הבהמית. המדרגה הזאת אינה נמצאת בעולם שלנו, אנחנו צריכים לזהות אותה, לבנות, לייצב אותה ולחיות בה. כי היא אינה קשורה עם הגוף שלנו, אלא עם הכרה חדשה, עם "מטריצה" חדשה של התפיסה.

שאלה: מה אתה יכול לייעץ לאדם צעיר, אם הוא רוצה לנהל את הזמן שלו? במה הכי כדאי לו לעסוק בחיים?

תשובתי: לעשות רק מה שהכרחי לחיים הגשמיים, ואת כל יתר הזמן להקדיש למימוש הדרגה הרוחנית, למדרגת האדם, להשפעה ואהבה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 355, 22.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
להתעלות מעל הזמן
כדי שהזמן לא יחמוק מבין האצבעות
תחרות מופסדת נגד הזמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest