דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אם אני אחְלה, אז אפנה לחברים

אם אני אחְלה, אז אפנה לחברים

מתוך מאמרו של הרב"ש, "עשה לך רב וקנה לך חבר – ב'":

"כמ"ש בספר מתן תורה, שאין אדם מתפעל מהחברה שיקח הערכה שלהם, על איזה דבר, אם הוא לא מחשיב שהחברה תהיה יותר גדולה ממנו. ולכן כל אחד מוכרח להרגיש את עצמו שהוא יותר קטן מכולם מטעם, כי אין גדול יכול לקבל מקטן ממנו ומכל שכן שיתפעל מדבריו. ורק הקטן מתפעל מהערכת הגדול."

זוהי אחת העצות, על איך האדם חייב לארגן את המחשבות, הרצונות והגישות שלו, כדי להגיע למטרה. ודאי שהמטרה הסופית היא, "סוף מעשה במחשבה תחילה", אבל כדי להגיע אליה, על האדם לבנות מהנקודה הסופית הזאת את כל הדרך שלו עד להתחלתה ממש.

העצות יכולות להיות כלליות ופרטיות. העצות הכלליות מהוות תשתית לעצות הפרטיות, וחובתנו היא, כל הזמן להיות ברוח של העצות הכלליות. העצות הפרטיות נוגעות למחשבות ספציפיות שמגיעות פתאום לאדם, אבל התשתית חייבת להיות יציבה ומשותפת לכולם.

לכן כל כך נחוצה חשיבות הקבוצה, שצריכה להיות כמה שיותר גדולה וחזקה, כלומר גדולה בכמות ובאיכות. כי האדם הוא רצון לקבל. הכול מתחיל מהאגו שאותו צריך לתקן. ולכן צריך לחשוב מה פועל בצורה החזקה ביותר על האגו שלי, על הרצון לקבל שלי: איזה בני אדם מהחברה.

מישהו יכול להשפיע עליי, ומישהו לא. אני צריך להיות כמו רופא צדדי, אובייקטיבי, שמטפל בחולה הזה, ברצון לקבל שלי, שאותו אני צריך לרפא. לכן אני צריך להסתכל איזו חברה אני צריך בשביל זה, מאילו אנשים אני מתפעל, מאילו מעשים אני יותר מתפעל, איזו השפעה כדאי לי לבקש מהחברים. בהיותי חולה, אני רשאי לבקש עזרה מהחברים, כי הרי נאמר: "איש את רעהו יעזורו".

וכאשר אנחנו מתאספים יחד, אז חייבים לדבר בשבח ובגדלות החברה, ואחר כך לדבר על הצעדים ההכרחיים, שעל ידם מגיעים לאהבת החברים, ומאהבת הבריות מגיעים לאהבת ה'. לכן אני יכול לייעץ להם ולבקש לעשות כאלה פעולות, שלפי דעתי ישפיעו בצורה היעילה ביותר על הרצון לקבל שלי.

אנחנו חייבים לקוות, לחכות, לצפות ולבדוק, האם ההרגשה שלנו כלפי אהבת החברים וכלפי ההתקרבות בינינו היא כל הזמן הולכת וגדלה, והאם אני מרגיש בזה עזרה מלמעלה, השפעה של המאור המחזיר למוטב. צריך כל הזמן לבצע בדיקה: אילו שינויים מתרחשים מהיום למחר, משבוע לשבוע, האם אנחנו מרגישים שינויים בהתקרבות שלנו לחברים, בגדילת החשיבות, הנחיצות, ההכרחיות, בחיזוק הקשר שלנו. לפי הקריטריונים האלה אני בודק את העליות והירידות שלי, ולא לפי מצב הרוח שלי. וכך אנחנו מתקדמים.

מתוך ההכנה לשיעור, 23.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
בפני קבוצה כזאת, אתה יכול בבטחה לבטל את עצמך
הקבוצה כאובייקט רוחני
על חשיבות אהבת החברים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest