אל תרמה את עצמך

"לא תעשק את רעך ולא תגזל לא תלין פעלת שכיר אתך עד בקר." (תורה, ספר "ויקרא", פרשת "קדשים", פרק י"ט פסוק י"ג).

אדם, בשום פנים ואופן, לא צריך לבצע תחבולות מחוכמות עם אנשים אחרים. הוא חייב להיות ככל הניתן אמיתי וישר, אחרת תכונת ההשפעה והאהבה לא עובדת.

בכך שאנו עולים מעל המצב הבהמי שלנו בקבוצה, ובכך שמבינים שאין לנו מה לעשות איתו, כך נבראנו וכל הבעיות נמצאות מעל ליצור הבהמי שלנו, באיחוד בינינו בהשפעה ואהבה הדדית, אנחנו מגיעים למצב, כאשר לא יכולים להיות שום שקרים. אחרת האדם מרמה את עצמו, מפני שהוא לא יוצר קשר עם שאר החלקים של הנשמה שלו.

כי כולנו יחד מהווים חלקים של נשמה אחת יחידה, היא אחת לכולם, וכל אחד נכלל בנשמה הכללית. ואז, זו התכללות שלך, זו הנשמה שלך, מזווית הראייה שלך. את מי יש לך לרמות, אם זה אתה בעצמך? למי אתה משקר, על מי אתה רוצה לעבוד, ממי לגזול, להחסיר בנתינה או להשאיר למחר, את מה שיכולת לעשות היום? כלומר, זו כבר לא השפעה. ולכן נאמר: "לא תעשק את רעך", שהוא הרי מהווה חלק שלך.

את כל התיקון בנו עושה הבורא. חלק מהתיקון ממומש בעזרת המאמצים המובהקים שלנו, וחלק נובע ממאמצים לא מובהקים.

אתה פתאום מגלה שאתה לא עובד בעל מנת להשפיע אלא בעל מנת לקבל, בכך שמרגיש שכל זה שלך. כלומר אתה מצדיק את עצמך כגנב, למה לאחרים מותר ולי אסור.

פעם ברוסיה היה פופולארי הסרט "תיזהר ממכונית", שבו הגיבור הראשי היה גונב מכוניות רק מגנבים. הוא היה מוכר את המכוניות הגנובות ומעביר את הכסף לבתי יתומים. זה עשיית דין לעצמו. וכאן מסתתרת הבעיה, כאשר לאדם נדמה שהוא נוהג בצורה נכונה וכביכול לא גונב.

כלומר, צריך בהכרח לפקוח את עיניו על מה שמתרחש. ואפשר לעשות את זה רק לאחר שהוא גנב. אין מה לעשות. לכן אנחנו עוברים הרבה מאוד שלבים שונים.

נאמר, אין צדיק בארץ, אשר יעשה טוב ולא יחטא. אי אפשר לדלג על המדרגות האלה.

"לא תלין פעלת שכיר אתך עד בקר", מסמל, שבזמן שאתה צריך לתת, אתה חייב לעשות את זה מיד. אם אתה מעכב את הפעולה הזאת, אז אתה הופך ממשפיע למקבל, אפילו אם אין לך מזה שום רווח.

כך בתוך האדם מתגלים עולמות שלמים ביחס לקשר עם בני אדם אחרים, ובאותה מידה כלפי הבורא.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 26.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
יצר לב האדם רע מנעוריו
האמת מעל הכול
כוונות טובות, ופעולה – אין

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest