אל תפסחו על פסח

בעוד כמה ימים, כמדי שנה בראשית האביב, נתחיל שוב בכרסום המצה, באכילת המרור ובהכנות לליל ראשון של פסח, ליל הסדר. אמנם ארבע הכוסות של פסח אינן משתוות למצוות המשתה "עד דלא ידע" שבפורים, אך הן בהחלט מעלות את שמחת החג אל מעל לממוצע.

בשילוב של אוכל טוב ושל אווירה משפחתית נעימה, אנחנו יכולים לצפות לסדר פסח מהנה ומוצלח, לא ככה?!

בפסח אנחנו חוגגים את חירותו של העם היהודי, את שחרורו משעבוד פרעה. אנחנו מצווים לשנן את סיפור יציאת מצרים כל שנה מחדש, כדי שלא נשכח שהבורא הציל אותנו מחיים של עבדות. למרבה ההפתעה ולמרות הכתוב בהגדה, פרעה לא מת באותו סיפור היסטורי, הוא "חי" עד עצם היום הזה. הוא פועל בדרכים סודיות יותר מבעבר, ונשאר הרסני באותה המידה.

היצר שבנו

באגרת לבנו כותב הרמב"ם: "ויש לך לדעת, בני, כי פרעה מלך מצרים, הוא יצר הרע באמת". יצר הרע הוא תכונה שקיימת בכל אחד מאיתנו. למעשה, אם נביט על הדרך שבה החברה שלנו מתנהלת – על האנוכיות הגוברת, הניכור ואפילו האכזריות שאנו נוהגים זה בזה, נראה כי יד פרעה על העליונה.

כמו בסיפור המקראי, גם בחיים – פרעה הולך להפסיד, אבל לא בלי קרב מצדו… ומכיוון ש"פרעה" שוכן בלב כל אדם, עלינו למצוא טקטיקה חדשה כדי לנצח במערכה הזו.

מהו יצר רע?

בפשטות, יצר הרע זה כשאנחנו מתנהגים לא יפה אל אחרים. כשאנחנו מתנהגים ברוע זה כלפי זה, אנחנו הופכים את העולם למקום שדומה יותר ל"מצרים" מאשר ל"ארץ זבת חלב ודבש".

"פרעה", יצר הרע, הוא הגורם ליחס השלילי שלנו לזולת, ונוכל לנצח אותו רק כשנבנה יחס חיובי חדש. כל עוד אין בנו גישה כזו, עלינו להמשיך ולהתאמץ לרכוש אותה עד שתתפתח בנו תפיסה חיובית של הזולת.

הזדמנות לחיי חיבור ואושר

המשמעות של "פסח" היא בעיקר להתקדם ממצב פנימי אחד לאחר – לפסוח מעל שנאת החינם אל תוך ההזדהות השלמה עם הזולת. את יציאת מצרים הזו אנחנו מוכרחים ליישם בימינו. המצווה לזכור את מה שעשו לנו המצרים חשובה היום יותר מתמיד, כי עם ה"פרעה" שבתוכנו עלינו להילחם על בסיס יומי.

אז בואו לא נפסח על ההזדמנות הזו, על המאורע המשמעותי הזה, ונחליט שבפסח הזה אנחנו שמים מאחור את השנאה בתוך ערימה אחת גדולה כהר סיני, ומטפסים על ההר הזה יחד – ניפגש בפסגה.

פסח שמח לכולכם!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest