אל תפחד מהפחד

שאלה: כיצד להתייחס לאותו הפחד שאני חווה כשאני יוצא לספר לאנשים על חכמת הקבלה?

תשובתי: הפחד הזה לא נעלם עד גמר התיקון. אתה יכול לקרוא את ספר התהילים ולהתרשם כיצד אפילו דוד המלך, שהיה נמצא בדרגות הרוחניות הגבוהות ביותר, חווה פחד. ודאי שלא מדובר בפחדים מהסוג שאנחנו חווים, אלא פחד אחר: האם אני אוכל להשפיע, לבצע את הפעולה הזאת בצורה נכונה או לא.

אלו ספקות תמידיים. כל מדרגה רוחנית מתחילה מכאלו פחדים וספקות. וזה גם נוגע אלינו: הכול מתחיל מפחד, מדחייה, מאי-נעימות, מחששות. זאת המלכות שמגלה את עצמה בחוסר כל. זאת המדרגה שממנה נכנסים למצב של "להשפיע על מנת להשפיע", לדרגת הבינה (חפץ חסד).

המצב של "להשפיע על מנת להשפיע" הוא לא מצב של גיבור שאינו מפחד. הוא בינתיים רק מתעלה מעל לאגואיזם שלו, מעל לכל הפחדים, ויכול רק להשפיע על מנת להשפיע. ואפשר לעלות למדרגה הזאת של "חפץ חסד" רק מתוך הפחד, מתוך החשש, מתוך ההרגשה שאין לנו כלום: לא כוחות ולא הבנה. אבל זה לא חשוב! העיקר, מעל לכל הפחד הזה, להידבק בעליון ולהשיג את הדבקות ההתחלתית הקטנה ביותר, שנקראת "עובר" או אפילו "ג' ימי קליטת הזרע" – מעל לכל אותן ההרגשות הלא נעימות.

זהו מצב של משבר, ריחוק וחוסר אונים. הוא גרוע ממוות. הרי המוות הוא מוצא כלשהו, ואילו כאן אין מוצא, אלא רק לקפוץ למעלה! זה מצב מאוד לא פשוט.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 16.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
היראה שאינה נותנת לעצור
היראה העיקרית
יראת ה'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest