דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אי נוחות כמנוע להתפתחות

אי נוחות כמנוע להתפתחות

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", סעיף כ"א:

"אלא כמבואר, שכל חומר של הבריאה המחודשת, הן חומר של העצמים הרוחניים, והן חומר העצמים הגשמיים, אינו לא פחות ולא יותר, מבחינת רצון לקבל."

אם אנחנו חוקרים את המציאות, אנחנו רואים, שכל האלמנטים שואפים למשוך לעצמם את הדברים הטובים והמועילים ולהוציא מעצמם את הדברים הרעים והמזיקים. זה נקרא רצון לקבל שפועל כך בכל הרמות, החל מחלקיקים אלמנטריים ומולקולות. כל דבר נמשך למצב הנוח ביותר מכל האפשרויות שישנן.

בעולם שסביבנו אנחנו רואים רק סוגים של הרצון לקבל, שכל רגע ורגע פועלים רק לטובת עצמם. אבן שזורקים למעלה נופלת, מים זורמים למטה, הרוח משווה ומאזנת את הלחצים, מפני שבזה מושג מצב של מנוחה.

כל חלקיק בבריאה, כל אוסף של חלקיקים כאלה, בכל הדרגות שבטבע הדומם, הצומח, החי ובני האדם, כל התרכובת האינטגרלית הזאת, כל חלק וכולם יחד רוצים להביא את עצמם למצב הנוח ביותר.

זוהי המטרה של הרצון לקבל. כולם תמיד בוחרים כמה שאפשר טוב, או לפחות את הרע במיעוטו. רק שבשלושת דרגות הדומם, הצומח והחי שיצאו מהשורש זה מתבצע בצורה אינסטינקטיבית, ורק בדרגה ד' יש כבר התפתחויות מיוחדות שאופייניות לה.

בשלושת הבחינות הראשונות של בחינה ד' יש גם כן התפתחות אינסטינקטיבית, ללא בחירה חופשית, אבל כבר עוברים בבחינה רגשית אחרת. אפילו ללא בחירה, הרצון לקבל מתפתח ושואף קדימה, נמצא בחיפושים, מעודד התפתחות של מדע, השׂכלה, תעשייה, מסחר וכולי. ובזמנינו הוא נכנס לבחינה ד' שבד', שהופך את הזמן שלנו לכל כך מיוחד.

לכן, אנחנו רואים רק רצון לקבל, בכל העובי שלו, בכל החתכים, בכל הצירים, לאורך כל ההיסטוריה שלו. אין שום דבר חוץ מהרצון והפעולות שלו. אבל, כאשר אנחנו משתוקקים לקבל תענוג, אנחנו ככלל, לא שואלים שאלות על הרצון עצמו, לא מתעמקים בעקרונות של פעולותיו. אנחנו פשוט רוצים ליהנות. בשביל מה לאדם לחקור את הסיבות, המנגנונים והתוצאות? העיקר זה התענוג כמו שהוא.

אבל כאשר התענוג נעלם, כאשר הוא מחוץ להישג יד, כאשר באים צרות, ייסורים, מכות, אז אנחנו נאלצים לחקור: "למה אנחנו סובלים? למה רע לנו? מה לעשות? איך להגיע לתענוג?". ואז מחוסר ברירה, השׂכל מתחיל לעבוד ולחפש פתרון. לכן מצד אחד, נאמר: "מוסיף דעת, מוסיף מכאוב". אבל מצד שני, בלי המכות הללו, לא מגיעים לדעת.

מתוך שיעור על "הקדמה לספר הזוהר" של בעל הסולם, 12.01.2014

ידיעות קודמות בנושא:
משָרת הרצונות
אשרת כניסה לעולם הנצחי מעולם בן מוות
לגלוש על גלי הרצון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest