דף הבית / כלכלה / כסף / אי אפשר להימנע ממשבר המטבע המקיף

אי אפשר להימנע ממשבר המטבע המקיף

Laitman_2011-02-03_3788_w.jpg

מאמר דעה של מ. שדלוק, משקיע:

חוסר האיזון במסחר העולמי, שכמעט הביא אותנו לשפל גדול חדש בשנת 2008, לא נעלם לשום מקום. ירידת מחירי האנרגיה יכולה להחליש את חוסר האיזון, אבל כבר אי אפשר להימנע ממשבר המטבע המקיף. המנהיגים הפוליטיים של מדינות העולם השונות הבינו אחרי המשבר, שהם מוכרחים לאזן את המסחר העולמי, שלדעת כלכלנים רבים מהווה מקור למשבר הגלובלי המתנהל לאיטו. קל להבין, אך קשה לבצע. אפשר לבדוק את מציאותיות התוכניות לאיזון על ידי מתמטיקה ולוגיקה פשוטה. ישנן כמה דוגמאות לכך:

  1. גרמניה: מחכה שמדינות אירופה יתחילו לפתע להגדיל את הייצוא ואת התחרותיות. עם זאת, על הייצוא שלה גרמניה מגוננת בכל צורה אפשרית, ואת שאר המדינות מכריחה לחסוך. להשיג את שתי המטרות יחד בלתי אפשרי.
  2. סין: תיאורטית רוצה להיפטר ממודל הכלכלה המכוון לייצוא. אולם הדבר דורש רפורמות, שאחריהן צפויה ירידה. הממשלה לא תסכים לכך.
  3. יפן: הממשלה רוצה בו זמנית גם להגדיל את הוצאות הצרכנים, גם את המיסים וגם להגן על הייצוא שלה. אין לממשלת יפן כוח רצון פוליטי לוותר על אף אחת מהמטרות הללו הסותרות זו את זו. כתוצאה מכך ליפן יותר ויותר קשה להתמודד עם הטיפול בחוב שלה.
  4. ארה"ב: מתכוונים לקצץ בחוב התקציבי, לבצע רפורמה במערכת הפנסיה ולפתור את בעיות התשתית בשוק העבודה. אין לאף אחד כוח רצון לבצע את הרפורמות הללו. כבר בלתי אפשרי לשמור על היציבות הפיננסית עם חוב כזה.

בעיות התשתית יובילו לירידת הצמיחה של הכלכלה העולמית, ולאחר מכן לצניחת מחירי הנפט – זו תהיה מכה למדינות הייצוא. צניחת מחירי הנפט תגדיל את האיזון התשתיתי, אולם לא תפטור את הבעיה. בסופו של דבר, הכול יכול להסתיים במשבר המטבע הגלובלי.

התייחסותי: ברור לכולם, שזוהי שאלה של זמן… ושל המוכנות שלנו להציע לעולם שיטה מוכנה של שינוי חברתי על ידי חינוך אינטגרלי. אחרת, התרופה תהיה משבר עולמי בקנה מידה רחב, שהוא ניקוי מכל צורות הביטוי של האגו.

ידיעות קודמות בנושא:
מדינות ה-BRICS נמצאות בסיכון
העולם על סף מלחמות מטבע
כמה תעלה קריסת גוש האירו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest