דף הבית / המשבר ופתרונו / אירופה: חזרה ללאומנות

אירופה: חזרה ללאומנות

דעה (א.פסטנר A.Fenster , מומחה): האיחוד האירופי נוסד מתוך האמונה, שאחרי הטרגדיות של שתי מלחמות העולם, מן הראוי להפוך את אירופה למרחב של שלום, ולא לשדה של התנגשות לאומנית הרסנית של מדינות העולם.

לשם כך, השתמשו בשתי נוסחאות: מתן ריבונות למוסד על לאומי, וקידום הרעיון של רב תרבותיות הומניסטית.

אם הנוסחה הראשונה עבדה, אזי הנוסחה השנייה צופנת בחובה סתירה פנימית: כיצד להפוך את האופי הארכאי של המדינות הלאומיות. כיצד לברוא אזרח שמחשיב את עצמו תחילה כאירופאי, ורק לאחר מכן כצרפתי, יווני או רומני?

עד הופעתו של משבר החובות המדיניים, התשובה לשאלה זו הייתה שגשוג ושלום.

כל עוד השם הנרדף של אירופה היה שגשוג גדול יותר, כוח כלכלי רב יותר, האירופאים היו מוכנים לחשוב על עצמם כעל בני משפחה אחת גדולה. מעמדה הבינלאומי של אירופה החליף את חלומותיה על הרוממות הגיאופוליטית של המעצמות (צרפת, אנגליה), ולמדינות הקטנות היא היוותה הזדמנות לשחק תפקיד בינלאומי, שעולה בהרבה על כוחם הכלכלי. אירופה מתיימרת להפוך למרכז השפעה בינלאומי של הסדר החדש, מה שהתאים לתפיסה ההומניסטית שלה ולאמונתה בכוחן הפוליטי של זכויות האדם.

משבר החובות המדיניים מוטט את המודל הזה, אמינותו של האיחוד האירופי בקרב מעצמות העל האחרות נפגע במידה רבה. שימוש בכספם של משלמי המס הגרמניים, בכדי לסייע למדינות דרום אירופה, והאכיפה של התקנים לחיסכון המחמיר על ממשלותיהן של מדינות אלו על ידי הנושים, החיו שוב את המתח הבין-לאומי.

המשבר חשף, שמה שהיינו יכולים להכיר כהופעת זהות חדשה, היה לא יותר מאשר הסוואה זמנית של נאמנות מסורתית שהייתה אפשרית רק הודות לצמיחה ושלום.

הערה: האדונים האירופאים חייבים לחשוב מחדש על שינוי הזהות שלהם, לעלות מעל ההבדלים התרבותיים והלאומיים, וזה אפשרי רק על ידי חינוך. אין דרך אחרת, ולזה יגיעו בכל מקרה, לא רק הם, אלא כל אומות העולם. השאלה היא רק, האם זה יקרה עכשיו מתוך הכרה מודעת בצורך בכך, או כתוצאה ממלחמה הרסנית חדשה, שתסיר את כל הגבולות ותערבב את כל העמים בלהבה שלה…

ידיעות קודמות בנושא:
המבנה החברתי של האיחוד האירופי סותר את האינטגרציה
הודעה שנוטעת תקווה
רק אינטגרציה מלאה תציל את אירופה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest